ارتباط کمبود ویتامین و میگرن!

پژوهشگران معتقد هستند که میان کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خاص و میگرن ارتباط وجود دارد. همچنین نشان داده شده است که مصرف مکمل این مواد مغذی علائم را کاهش خواهد داد. برای مثال مصرف ویتامین دی، ریبوفلاوین و منیزیم برای افرادی که سردردهای میگرنی دارند مفید خواهد بود. میگرن یک بیماری شایع است که به شدت بر سلامت، کار و روابط اجتماعی تأثیر می گذارد.

برخی افراد نمی توانند عوارض جانبی داروهای سردرد میگرنی را تحمل کنند و برخی دیگر ترجیح می دهند روشی طبیعی تر را برای تسکین علائم امتحان کنند.

افراد گاهی بسته به رژیم غذایی، سبک زندگی و عوامل دیگر کمبود مواد مغذی دارند که آن ها را مستعد حملات میگرنی می کند.

در این مقاله مواد مغذی خاصی که برای افراد مبتلا به سردردها و دوره های میگرنی مفید هستند را بررسی خواهیم کرد. همچنین برای تسکین علائم، راهکارها و درمان هایی متناسب با سبک زندگی پیشنهاد می کنیم.

کمبود ویتامین دی

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۲۰، مکمل ویتامین دی برای بهبود سردردهای میگرنی و به ویژه افرادی که کمبود ویتامین دی دارند مفید است.

ویتامین دی تعاملات پیچیده ای با متابولیسم، هورمون ها و ژن ها دارد و بر توانایی بدن در پردازش اطلاعات حسی و احتمال بروز سردردهای میگرنی تأثیر می گذارد.

این بررسی نشان می دهد که ویتامین دی التهاب و نیتریک اکسید را سرکوب کرده و بر حرکت انتقال دهنده های عصبی و در نتیجه درد تأثیر می گذارد. اختلال در این مکانیسم ها منجر به بروز سردردهای میگرنی می شود.

افراد برای جذب منیزیم به ویتامین دی نیاز دارند و از آنجا که کمبود منیزیم نیز در سردردهای میگرنی نقش دارد، کمبود ویتامین دی می تواند احتمال بروز میگرن را افزایش دهد. موسسه ملی سلامت مصرف روزانه ۱۵ میکروگرم ویتامین دی را برای افراد زیر ۷۰ سال و ۲۰ میکروگرم را برای افراد بالای ۷۰ سال توصیه می کند.

کمبود منیزیم

منیزیم و ویتامین دی در بدن مکمل یکدیگر هستند، بنابراین هر دوی این مواد مغذی می توانند در پیشگیری از سردردهای میگرنی ضروری باشند. تحقیقات شواهد محکمی برای ارتباط بین منیزیم و میگرن و اثرات تسکین دهنده این ماده معدنی نشان داده اند. همچنین منیزیم در عملکرد عصبی عضلانی و انتقال عصب نقش داشته و از تحریک بیش از حد نورون ها جلوگیری می کند. این خواص در محافظت از فرد در برابر سردردهای میگرنی مؤثر خواهند بود.

موسسه ملی سلامت روزانه مصرف ۳۱۰ الی ۳۲۰ میلی گرم منیزیم برای زنان و ۴۰۰ الی ۴۲۰ میلی گرم منیزیم برای مردان را توصیه کرده است.

کمبود ریبوفلاوین

ویتامین ب ۲ یا ریبوفلاوین یک ماده مغذی ضروری برای کمک به میتوکندری موجود در سلول ها در تولید انرژی است. برخی تحقیقات اختلال عملکرد میتوکندری با میگرن را مرتبط می دانند، از این رو مصرف مکمل ریبوفلاوین می تواند به جلوگیری از ابتلا به سردردهای میگرنی کمک کند.

بر اساس یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ پنج کارآزمایی بالینی اثرات مثبت ریبوفلاوین را در جلوگیری از بروز میگرن در بزرگسالان نشان داده و چهار کارآزمایی دیگر تأثیر متفاوتی بر کودکان و نوجوانان داشته اند.

همچنین یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده نشان داده است که مصرف ترکیبی از ۴۰۰ میلی گرم ریبوفلاوین، ۶۰۰ میلی گرم منیزیم و ۱۵۰ میلی گرم کوآنزیم کیو۱۰ همراه با مولتی ویتامین به مدت ۳ ماه اثرات چشمگیری بر بهبود علائم میگرن و بیماری خواهد داشت. موسسه ملی سلامت توصیه می کند زنان ۱.۱ میلی گرم و مردان ۱.۳ میلی گرم ریبوفلاوین مصرف کنند.

برخی مطالعات مقادیر بسیار بیشتری را پیشنهاد داده اند. با این حال برای مشخص کردن تأثیر  مصرف ریبوفلاوین باید با یک پزشک متخصص صحبت کنید. کوآنزیم کیو۱۰ (Coenzyme Q10) نیز مانند ریبوفلاوین در تولید انرژی میتوکندری ها که نیروگاه های تولید انرژی بدن در سلول ها هستند نقش اساسی دارد. یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که مکمل کوآنزیم کیو۱۰ می تواند به پیشگیری از سردردهای میگرنی کمک کند. با این حال قبل از توصیه این مکمل به عنوان یک درمان پیشگیرانه لازم است مطالعات بیشتری توسط دانشمندان انجام شود.

میگرن چیست؟

میگرن یک نوع سردرد رایج است که می تواند ناتوان کننده باشد و کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. بر اساس گزارش بنیاد تحقیقات میگرن، این نوع سردرد سومین بیماری رایج در جهان است که ۱۲ درصد جمعیت از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

انجمن بین المللی سردرد، میگرن را دو نوع اصلی دارد:

میگرن بدون اورا

سردرد مکرر با حملاتی که ۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشند، همراه با ویژگی هایی شامل: درد متوسط ​​یا شدید، تشدید درد با فعالیت های بدنی معمولی مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها، تهوع و حساسیت به نور یا صدا.

میگرن با اورا

حملات مکرر که ۵ تا ۶۰ دقیقه طول کشیده و علائمی تدریجی شامل اختلال بینایی، حسی، حرکتی یا گفتاری و سردرد به همراه خواهند داشت. برخی غذاها یا عوامل محیطی مانند آب و هوا یا بوها محرک های میگرن هستند. علائم با مصرف برخی داروها یا زمانی که فرد دچار کم آبی، استرس یا خستگی است نیز ظاهر می شوند. گاهی نیز کمبود ویتامین و مواد معدنی منجر به سردردهای میگرنی شده و مصرف مکمل ها با افزایش سطح مواد مغذی به بهبود برخی علائم کمک خواهد کرد.

کنترل و درمان سردرد و میگرن

افرادی که دوره های میگرن دارند باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم برای آن ها دارو تجویز خواهد شد. همچنین راهکارهای مرتبط با سبک زندگی و رویکردهایی درمانی وجود دارد که افراد می توانند در خانه امتحان کنند.

با توجه به گفته بنیاد تحقیقات میگرن، راهکارهای سبک زندگی که افراد می توانند دنبال کنند عبارتند از:

  • حفظ برنامه منظم خواب و غذا بصورت روزانه
  • هیدراته ماندن
  • ورزش منظم و انجام فعالیت های کم تأثیر
  • حفظ وزن سالم
  • داشتن یک دفتر برای ثبت علائم میگرن و محرک ها
  • مدیریت استرس با تکنیک های تن آرامی، تمرینات تنفسی و مدیتیشن

 کمبود ویتامین و میگرن

میگرن علل و عوامل تحریک کننده پیچیده و زیادی از جمله موارد زیر دارد:

  • غذاهای خاص
  • فشار
  • کمبود خواب
  • محیط
  • کمبود مواد مغذی خاص

مصرف مکمل برای افرادی که کمبود ویتامین دی دارند مفید بوده و نشان داده شده است که منیزیم و ریبوفلاوین نیز در کمک به سردردهای میگرنی مؤثر هستند. کوآنزیم کیو۱۰ نیز می تواند به تسکین علائم میگرن کمک کند. با این حال شواهد کافی برای توصیه این مکمل توسط پزشکان متخصص وجود ندارد. راهکارهای مرتبط با سبک زندگی مانند کاهش استرس، ورزش کردن، خواب کافی و درمان هایی مانند یوگا یا طب سوزنی به جلوگیری یا کاهش علائم میگرن کمک خواهند کرد.

اگر برای کاهش یا پیشگیری از سردردهای میگرنی قصد استفاده از مکمل دارید و به خصوص اگر در حال حاضر داروهای تجویزی مصرف می کنید لازم است قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button