تاثیر دیابت بر سیستم عصبی!

در این مطلب قصد داریم که تاثیر بیماری دیابت بر سیستم عصبی را بررسی کنیم. همان طور که می دانید دیابت از بیماری های شایع قرن حاضر است كه می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد بیمار بر جای بگذارد. و از همه مهمتر اینکه بيماري ديابت مي تواند منجر به اختلال درسيستم عصبي، اسكلت و بروز انواع مشکلات دیگر عضلانی و اسکلتی فرد شود.

 اختلال در سیستم عصبی

 برای پیشگیری و درمان دیابت برنامه ریزی های مناسبی در حوزه سلامت انجام داد تا بتوان بخشی از هزینه های اقتصادی این بیماری كاسته شود . اختلال در سیستم عصبی در بیماران دیابتی بسیار شایع است و می تواند به صورت گز گز و مورمور شدن، احساس داغ شدن یا سرد شدن قسمتی از بدن، دردهای تیر كشنده شدید یا حالت برق گرفتگی خود را نشان دهد.

درگیری عصب و عضلات

گاهی التهاب عصب علایمی شبیه به دیسك و سیاتیك و مشكلاتی دردرمان بیمار ایجاد می كند كه با انجام نوار عصب و عضله می تواند نوع درگیری عصب و محل را پیدا كرد.

گیر افتادن عصب در مچ دست نیز در دیابت شایع است و در اثر تورم رباط كف دست، انگشتان حالت قفل شدن یا گیر افتادن پیدا می كنند كه این حالت برای بیمار همراه با درد است ودر صورت عدم كنترل به مرور زمان باعث كاهش دامنه حركتی انگشتان می شود.  همچنین دیابت می تواند بر پوست، عروق و اعصاب پای فرد بیمار اثر بگذارد و در این شرایط باید بیماران به طور مرتب برای رفع مشكلات پا تحت معاینه قرار گیرند و در این زمینه انتخاب نوع كفش نیز بسیار مهم است .

اختلال تعادل

برخی از زخم های دیابتی منجر به قطع عضو می شود. بیماران دیابتی گاهی دچار اختلال تعادل در پا می شوند كه این امر موجب زمین خوردن آنها می شود. این بیماران می توانند علاوه بر مصرف دارو برای درمان پایدار خود از اقدامات درمانی طب فیزیكی و توانبخشی استفاده كنند كه بسیار سودمند است. درمان های طب فیزیكی شامل ورزش های درمانی است كه در كنار آن می توان از روش هایی مانند لیزر، طب سوزنی، تحریكات الكتریكی، گرمای عمقی، تحریكات مغناطیسی محیطی ویا تحریكات مغناطیسی سلول های مغزی برای كنترل درد استفاده كرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button