درمان مثانه نوروژنیک (عصبی)

 

درمان مثانه نوروژنیک (عصبی) در ایران با کمک دستگاه تحریک کننده عصب نخاعی مثانه انجام می شود. این روش بیماران مبتلا را از داشتن سوند برای پیشگیری از بی اختیاری ادرار بی نیاز می کند.

عوامل ایجاد کننده مثانه نوروژنیک (عصبی)

دیابت، ام اس، پارکینسون، پروستات خوش خیم و بدخیم، تروماهای نخاعی و بیماری های مادرزادی از جمله عوامل بروز مثانه نوروژنیک هستند. تروماهای نخاعی، بیماری های مادرزادی مانند داشتن یک توده در بالای دنبالچه در نوزادان، زایمان و یائسگی در زنان از علت های دیگر این بیماری است.

این بیماری ها و اقدامات درمانی که برای آنها صورت می گیرد مانند انجام جراحی برای درمان پروستات می تواند به قطع عصب نخاعی مثانه منجر شده و بیمار دچار مثانه نوروژنیک شود.

عوارض مثانه عصبی

در اثر بیماری دیابت، اختلال در سیستم عصبی مثانه رخ می دهد و احتباس ادرار و دفع ناکافی ادرار صورت می گیرد، بیماری ام اس نیز یکی از علائم اولیه احتباس ادرار است که در اثر آن مثانه پر و دفع به صورت کامل صورت نمی گیرد و مقدار باقی مانده ادرار در مثانه سبب بروز عفونت اداری می شود. در بیماری پارکینسون نیز که در سنین بالا دیده می شود، عملکرد سیستم عصبی دچار اختلال شده و بی اختیاری ادراری صورت می گیرد و افردی که به دلیل دیسک کمر یا تنگی کانال نخاع جراحی انجام داده اند ممکن است دچار این عارضه شوند.
برخی از افراد نیز که به علت سرطان روده جراحی می شوند، ممکن است با قطع عصب مثانه و مثانه نوروژنیک مواجه شوند همچنین تصادفات نیز می تواند سبب بروز این بیماری شود.

انواع مثانه نوروژنیک

برخی از مبتلایان کاملا بی اختیاری ادراری دارند که این نوع شیوع کمتری دارد و در برخی دیگر ادرار تشکیل می شود اما به دلیل اینکه بیمار احساس نمی کند، ادرار دفع نمی شود. این بیماران ناچارند در طول روز چند بار از سوند استفاده کنند که برای آنها علاوه بر هزینه، مشکلاتی مانند مانند عفونت ادراری، پارگی یا تنگی مجرای ادراری ایجاد می کند که برای بیمار بسیار طاقت فرسا و ناراحت کننده است.

بی اختیاری اداری

به هرگونه نشت و خروج غیرارادی ادرار بی اختیاری ادراری می گویند که ممکن است در هر سنی بروز کند. کودکانی که دچار شب ادراری هستند، در گروه بی اختیاری ادراری قرار نمی گیرند اما کودکانی که علاوه بر شب در طول روز نیز بی اختیاری دارند، جزو این گروه از بیماری به شمار می آیند.  این بیماری در زنان به دلیل تنگی یا چسبندگی مجرای ادراری و در پسران به دلیل ختنه نشدن یا بد ختنه شدن رخ می دهد و به طور کلی در زنان شایع تر است.
بی اختیاری را به دو دسته بی اختیاری ادراری استرسی و بی اختیاری ادراری فوریتی تقسیم کرد. در بی اختیاری استرسی با سرفه، عطسه، خندیدن، بلند شدن از روی صندلی، طناب زدن در هنگام ورزش یا پریدن از روی جوی، ریزش ادرار صورت می گیرد که به دلیل ضعف عضلات کف لگن به دلیل زایمان دوقلویی، تعدد بارداری یا فشار سر جنین به کف لگن رخ می دهد.
بی اختیاری ادراری فوریتی نیز به گونه ای است که قبل از رسیدن به دستشویی ریزش ادرار صورت می گیرد که با دارو یا تزریق بوتاکس در مجاری اداری درمان می شود.

جراحی مثانه

برای اولین بار در ایران جراحی مثانه در آذرماه سال ۱۳۹۵ در کنگره بین المللی نورویولوژی ایران به صورت جراحی زنده انجام شد و تاکنون نیز در برخی بیمارستان های تهران این جراحی انجام شده و همچنین در تبریز و شیراز در حال انجام است. در این روش درمانی جدید در نخاع افرادی که مثانه نوروژنیک دارند، یک الکترود و در عضله باسن آنها باطری آن نصب می شود؛ طول عمر این دستگاه حداقل ۱۰ سال است و با یک ریموت توسط بیمار کنترل می شود.
نام این دستگاه ‘ساکرال نورو مدولاسیون’ (sacral nerve stimulator modulation) است. ریموت این دستگاه هر دو ساعت یک بار به الکترود داخل نخاع دستور می دهد تا تخلیه مثانه انجام شود.

هزینه جراحی مثانه عصبی

 این جراحی تحت پوشش بیمه است و هزینه های آن توسط بیمه پرداخت می شود. همچنین انجام چکاپ برای افرادی که دچار سنگ کلیه، عفونت ادراری، بی اختیاری ادرار، ام اس، دیابت، پارکینسون یا دیسک های کمر هستند، توسط انجمن نورویورولوژی ایران انجام می شود.

منبع: ایرنا

دکتر بتول دادخواه متخصص مغز و اعصاب

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید