مشکلات پزشکی پس از صدمه مغزی

 

متخصص مغز و اعصاب: صدمه مغزی می تواند سبب مشکلاتی در سایر اعضای بدن شود. این مشکلات می توانند شخص صدمه دیده را خیلی بیمار و یا ناراحت کند. همه مشکلات زیر به درمان توسط پزشک متخصص یا پرستار نیاز دارند.

 غش و تشنج بعد از صدمه مغزی

غش یا تشنج یک رویداد غیر عادی حرکتی است که نمی تواند آن را کنترل کند. غش زمانی که انتقال پیامها از مغز به عضلات به وسیله بافت صدمه دیده مختل میشود یا پیام هائی که از بافت صدمه دیده می آیند عملکرد مغز عادی را بر هم می زنند اتفاق می افتد.

اکثراً در چند هفته اول صدمه اتفاق میافتد. در صدمات مغزی باز (مثل زمانیکه گلوله به جمجمه داخل مغز می رود) احتمال بیشتر از صدمات مغزی بسته است.

انواع مختلف غش

انواع مختلفی از غش وجود دارد. یک نوع آن همه بدن را تحت تاثیر قرار میدهد و ۵ دقیقه طول میکشد غشی که بیشتر طول بکشد خطرناک تر است و به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارد فرد ممکن است فریاد بکشد و بیهوش شود و بیافتد و عضلات دست و پایش سفت شوند و بعد از آن حرکات ناگهانی داشته باشد و برای چند ثانیه تنفس متوقف شود و یا کنترل روده و مثانه اش را از دست بدهد. بعد از او نیز ممکن است گیج عمل کند و یا بریده بریده صحبت کند و از سر درد شکایت کند و یا استفراغ کند.

نوع معمولی دیگری از غش دارای حرکات ناگهانی نمی باشد در عوض در آن توقف ناگهانی در حرکت و صحبت کردن و خیره شدن داریم. در طول این حادثه چشم های فرد باز است اما از اتفاقاتی که در اطرافش می افتد آگاه نمی باشد این نوع غش معمولاً چند ثانیه اتفاق می افتد.

پزشک ها نمی توانند این موضوع را پیش بینی کنند که آیا فرد پس از صدمه مغزی غش خواهد داشت یا نه. بعضی از افراد تنها یک غش یا غش های کمی در طول اولین هفته پس از صدمه دارند و پس از این مدت دیگر غش ندارند. اما در بعضی دیگر از افراد صدمه مغزی شده اکثر اوقات غش داریم و غش های آنها در طول زمان استراحتشان اتفاق میافتد. افراد دیگری هم هستند که بلافاصله پس از صدمه غش ندارند اما در عوض غش های آنها سال های خیلی بعد شروع می شود.

 کمک های اولیه در غش

محافظت فرد از صدمه، به او کمک کنید تا روی زمین قرار بگیرد. چیز های نرم زیر سرش قرار دهید و سعی کنید تا او را آرام نگه دارید چیزی در دهانش نگذارید و اگر ممکن بود او را به یک طرف بچرخانید تا به این وسیله بهبود تنفس و بیرون آمدن مواد مستفرغه از دهانش کمک کنید. در صورتیکه حرکات ناگهانی دستها و پاهای فرد بیشتر از ۵ دقیقه طول بکشد باید طلب کمک کنید.

 

داروها می توانند در کنترل غش کمک کنند.

داروهای زیادی برای کنترل غش وجود دارد. پزشک شخص باید تصمیم بگرید که آیا فرد به این دارو ها نیاز خواهد داشت یا نه چون این داروها میتوانند سبب مشکلات دیگری مثل خواب آلودگی و یا درگیری های پوستی و گیجی شوند. همچنین تعیین دوز دارو و انتخاب بهترین دارو برای کنترل غش به عهده پزشک خواهد بود.

غش حتی در صورت استفاده مداوم فرد از دارو ها برای جلوگیری از آنها ممکن است اتفاق بیافتند. بعضی از مواردی که شانس وقوع غش را در فرد افزایش میدهد عبارتند از:

. تب، مثل زمانی که فرد به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا است.

. نوشیدن الکل.

.نور های شدید مثل بازیهای کامپیوتری.

. پریود شدن

. احتیاطات ایمنی برای فردی که دچار تشنج شده است:

تشنج ها تهدید کننده زندگی نیستند مگر اینکه بیشتر از ۵ دقیقه طول بکشند. با این وجود تشنج ها میتوانند فرد را در خطر صدمه اضافی قرار دهند. بیشترین خطری که به موجب آن برای فرد صدمه به وجود آورده میشود زمانی است که تشنج باعث افتان فرد میشود. همچنین اگر فرد در حال رانندگی یا راه اندازی ماشین آلات باشد صدمات بیشتری وجود دارد. پس در نظر گرفتن احتیاطات ایمنی مورد نیاز برای هر فرد مهم است.

 

افزایش مایع در مغز (هیدروسفالی پس از ضربه نیز نامیده می شود)

وجود مقداری مایع شناور اطراف و بین مغز عادی میباشد. ولی اگر میزان این مایع خیلی بیشتر شود مشکل خطرناکی برای فرد به وجود می آید. در بعضی از افراد صدمه مغزی، شکل های مختلف اسداد درون مغزی سبب افزایش تدریجی مایع اضافه میشود. زمانیکه این اتفاق میافتد، شخص صدمه دیده که دوباره بهبودی خود را بدست آورده مشکلات جدیدی را نشان میدهد. او ممکن است همیشه خواب آلوده به نظر برسد یا استفراغ کند یا گیج بماند و یا مشکلاتی در راه رفتن و حفظ تعادلش داشته باشد و یا کنترل ادرار و مدفوعش را از دست بدهد.

شخصی که دچار این مشکلات جدید شده است، مراقبت های پزشکی نیاز دارد تا اینکه پی ببریم که آیا مایع اضافی در مغز او افزایش یافته است یا نه. او ممکن است به لوله های خاصی به نام شانت نیاز داشته باشد. این لوله ها توسط جراحی مغزی در مغز او قرار داده میشوند. شانت مایع افزایش یافته در مغز را از مغز به سمت پایین شناور می سازد. اغلب اوقات شانت پس از اینکه جایگذاری شد فرد شروع به بهبود خواهد کرد. متاسفانه بعضی اوقات شانت ها ممکن است انسداد پیدا کنند و یا اینکه عفونی شوند. در این صورت فرد دوباره بدتر خواهد شد و شانت نیاز به جایگزینی خواهد داشت.

 

 قرفری و تورم (همچنین اختلال عملکرد سیستم اتونوم نامیده می شود)

 

بعضی اوقات صدمه راهی را که مغزی برای بدن را کنترل می کند را درگیر می کند. مثلاً فرد ممکن است فرد علیرغم مریض نبودن تب داشته باشد یا اینکه آشفته و مضطرب باشد و یا تورم و قرفری زیادی داشته باشد تنها پزشک می تواند درمان مفید در مورد این مشکل را بیان کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button