EEG یا نوار مغز چیست؟

EEG مخفف «الکتروانسفالوگرام» است. EEG یا نوار مغز آزمایشی است که فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری می کند و الگوهای امواج مغز را ثبت می کند. برخی از شرایط مغزی می توانند بر الگوهای امواج مغزی افراد تأثیر بگذارند.

نوار مغز

چه زمانی نیاز به نوار مغز (EEG) داریم؟

پزشک شما ممکن است برای تشخیص یک بیماری مغزی یا دریافت اطلاعات بیشتر در مورد یک بیماری شناخته شده مغز، EEG تجویز کند. ممکن است EEG داشته باشید اگر:

● تشنج داشته باشید – تشنج امواجی از فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز است. تشنج می تواند باعث تشنج (قسمت های تکان ناگهانی)، غش کردن، حرکت یا رفتار عجیب شود. EEG می تواند اطلاعاتی را در مورد تشنج به پزشک شما بدهد.

●تومور مغزی، آسیب مغزی، مشکلات خواب یا مشکلات حافظه دارید

●قرار است جراحی مغز انجام شود

همچنین ممکن است پزشک برای بررسی فعالیت مغزی فردی که در کما است، نوار مغزی را تجویز کند.

چگونه برای EEG آماده شویم؟

برای آماده شدن برای EEG، باید:

●شب قبل از نوار مغزی فقط با شامپو موهای خود را بشویید. هیچ نرم کننده، کرم یا ژل را در موهای خود قرار ندهید.

●از ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از خوردن و آشامیدن چیزی که کافئین در آن وجود دارد خودداری کنید.

●دستورالعمل های پزشک خود را در مورد مصرف داروهای خود دنبال کنید. ممکن است لازم باشد داروها و دوزهای معمول خود را مصرف کنید. یا ممکن است لازم باشد داروهای خود را تغییر دهید.

●دستورالعمل های پزشک خود را در مورد خواب دنبال کنید. اگر پزشک چیزی به نام “EEG محرومیت از خواب” را تجویز کند، ممکن است لازم باشد شب قبل از EEG بیدار بمانید. اگر این کار را انجام دهید، باید بدون نوشیدن قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا بیدار بمانید.

نوار مغز

در طول EEG چه اتفاقی می افتد؟

EEG می تواند در آزمایشگاه، مطب یا بیمارستان انجام شود.

در شروع EEG، یک تکنسین الکترودها را با استفاده از خمیر روی پوست سر شما می چسباند (شکل ۱). برخی از افراد به جای گذاشتن الکترود روی پوست سر، کلاه مخصوصی می پوشند که روی آن الکترود قرار دارد. سیم ها از الکترودها به رایانه ای می روند که فعالیت مغز شما را ثبت می کند.

بعد از اینکه الکترودها در جای خود قرار گرفتند، روی تخت دراز می کشید یا به پشتی صندلی تکیه می دهید. ممکن است پزشک به شما دارویی بدهد که شما را خواب آلود کند. شما باید بی حرکت بمانید و چشمان خود را ببندید. تکنسین از شما می خواهد که در زمان های مختلف در طول EEG کارهای مختلفی انجام دهید. او ممکن است از شما بخواهد به یک چراغ چشمک زن نگاه کنید یا عمیق و سریع نفس بکشید.

انجام EEG معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. برخی از EEG ها بیشتر دوام می آورند. افراد می توانند برای چند ساعت یا یک شبه EEG داشته باشند. در برخی موارد، دوربین فیلمبرداری آنها را در طول EEG ضبط می کند. به این “EEG ویدئویی” می گویند.

برخی افراد دارای “EEG سرپایی” هستند. پس از اینکه الکترودها در جای خود قرار گرفتند، با پوشیدن یک ضبط کننده EEG قابل حمل به خانه می روند. EEG امواج مغزی آنها را برای چند روز یا گاهی بیشتر در حالی که فعالیت های معمول خود را انجام می دهند، ثبت می کند.

بعد از EEG چه اتفاقی می افتد؟

پس از انجام نوار مغزی، تکنسین الکترودها یا درپوش را برمی دارد. اکثر مردم می توانند به فعالیت های معمول خود ادامه دهند. اما اگر پزشک به شما داروی خواب‌آلودگی داده باشد، برای مدتی احساس خواب آلودگی خواهید کرد. در این صورت، باید از شخص دیگری بخواهید که شما را به خانه برساند.

معایب EEG چیست؟

معمولاً داشتن نوار مغزی هیچ نقطه ضعفی ندارد. روش بدون درد است. EEG فقط اطلاعاتی در مورد الکتریسیته ای که مغز شما تولید می کند به دست می آورد. هیچ کاری به مغز شما نمی رساند و نمی تواند افکار یا احساسات شما را بخواند.

چه چیزی باید در مورد نتایج بدانم؟

باید بدانید که نوار مغزی همیشه اطلاعات مفیدی به پزشک نمی دهد. به این دلیل که نوار مغزی فعالیت مغز را فقط برای مدت کوتاهی ثبت می کند.

برخی از افراد حتی اگر تشنج یا بیماری مغزی دیگری داشته باشند، می توانند نتیجه EEG طبیعی داشته باشند. پزشک شما از نتایج EEG شما همراه با معاینه و سایر نتایج برای تشخیص یا مدیریت وضعیت شما استفاده خواهد کرد. اگر پزشک فکر می‌کند که یک نوار مغزی دیگر مفید است، ممکن است از شما بخواهد نوار مغزی طولانی‌تری انجام دهید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button