«نورولوژی» یا بیماری های مغز و اعصاب

وظایف متخصص مغز و اعصاب با توجه به مهم بودن تخصص و حوزه کاری او ، بسیار متنوع است. از آنجایی که عملکرد مغز و سیستم عصبی در تمامی فعالیت های بدن بسیار تاثیر گذار و موثر است، می توان گفت: درجه اهمیت این تخصص، بسیار بالا و مهم است.

«نورولوژی» یا همان بیماریهای مغز و اعصاب آنچنان طیف وسیعی از دردها را شامل می شود که فقط یک «نورولوژیست» یا متخصص مغز و اعصاب حاذق خواهد توانست به تشخیص بهتر و حرفه ای ترِ این بیماریها اقدام نماید در نتیجه باید گفت: اولین وظیفه متخصص مغز و اعصاب تشخیص صحیح بیماری های مغز و اعصاب می باشد.

متخصص مغز و اعصاب چه بیماری هایی را تشخیص و درمان می کند؟

از جمله مهمترین وظایف یک متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست همان طور که به آن اشاره شد می بایست تشخیص درست در بیمارهایی چون:

  • تشخیص صحیح و ابتدایی بیماری مغز و اعصاب
  • استفاده از روش های متنوع مانند MRI، سی تی اسکن، نوار مغز و… برای به قطعیت رسیدن در مورد نوع بیماری
  • تجویز داروهای مناسب و درمان های موازی برای بهبودی بیمار

تشخیص بیماری ها با روش های مختلف 

یکی دیگر از مهمترین وظیفه های نورولوژیست این است که می بایستی از بهترین و البته در صورت لزوم، کامل ترین طیف آزمایشات برای تشخیص فوری و سریع بیماری استفاده کرده زیرا اتلاف وقت در این موضوع مهم، به هیچ عنوان منطقی نیست.

آزمایشات متنوعی که در حیطه وظایف یک متخصص مغز و اعصاب خبره و چیره دست برای تشخیص بهتر بیماری در دسترس است از این قرار می باشند:

  • سی تی اسکن مغز
  • نوار مغز و نوار عصب و همچنین استفاده از نوار عضله
  • ام آر آی MRI
  • سونوگرافی داپلر عروق مغز و کاروتید ( TCD & ECD )

تفاوت پزشک جراحی مغز  و متخصص مغز و اعصاب 

این سوالی ست که شاید ذهن بسیاری را مشغول کرده باشد اما در پاسخ باید گفت: یک متخصص مغز و اعصاب هیچگاه اقدام به عمل مغز و اعصاب نخواهد کرد بلکه وظیفه یک نورولوژیست از ابتدا، برخورد مناسب با بیمار، معاینه دقیق و اصولی، ارجاع به آزمایشگاه های مناسب برای انجام آزمایشات لازم و نهایتاً تشخیص بیماری مغز و اعصاب است که با توجه به این تشخیص، نوع دارو و درمان مشخص می شود. اما چنانچه تشخیص پزشک بر جراحی بود، با معرفی به جراح مغز و اعصاب، اینکار توسط جراح انجام خواهد شد.

تجویز دارو و درمان بیماری های مغز و اعصاب

از دیگر وظایف متخصص مغز و اعصاب وظیفه شناس، پس از تشخیص صحیح بیماری ها به کمک مراحل متنوعی مانند ۱- معاینه ۲- مشاوره ۳- آزمایش ۴- تشخیص این است که بتواند مرحله ۵- تجویز صحیح دارو را انجام دهد. هر بیماری با توجه به علائم و نشانه ها، نوع دارو و البته درمان خاص خود را می طلبد که فقط یک متخصص مغز و اعصاب حرفه ای از پس آن برخواهد آمد.

با توجه به اینکه طیف بیماری های مربوط به تخصص مغز و اعصاب بسیار فراوان است و هر کدام از آنها نوع دارو و البته تجویز خاص خود را می طلبد در نتیجه، تخصص و تجربه پزشک است که می تواند در مرحله آخر (تجویزدارو و درمان نهایی) بسیار تعیین کننده باشد.

در بیماری هایی که مربوط به عروق مغزی می شود چون تشخیص در ابتدا بسیار مهم است، پس از تشخیص می توان نسبت به تجویز درست داروها اقدام نمود.

برای مثال در بیماری هایی مانند ترومبوسیز و یا آمبولی فقط می توان یا تشخیص صحیح و نهایتاً تجویز مناسب به درمان قطعی دست یافت. در نتیجه، تشخیص صحیح بیماری و نهایتاً تجویز دارو و سایر شیوه های صحیح درمانی می توانند از مهمترین وظایف متخصص مغز و اعصاب حاذق و حرفه ای در این زمینه باشند.

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button