ازدواج و بارداری در بیماران صرع!

تحقیقات نشان داده است که صرع عامل ناباروری در زنان و مردان نیست. بیماران مصروع، در هنگام ازدواج باید همسر آینده خود را در جریان بیماری که دارند، قرار دهند. موضوع ازدواج چالش دائمی این بیماران و به طور کلی همه افرادی است که دچار  بیماری‌های مزمن هستند.

تاثیر قطع درمان بیماری صرع

قطع درمان در بیماری‌های مزمن سبب اختلال در سلامت فرد می‌شود. بیماران مبتلا به صرع و همه افرادی که گرفتار بیماری‌های مزمن هستند برای آغاز زندگی مشترک حتما باید این مسئله را مدنظر قرار دهند و  به همسر آینده خود قبل از ازدواج اعلام کنند که بیمار بوده و باید دارو مصرف کنند.

کتمان بیماری سبب اختلال در زندگی مشترک پس از ازدواج می‌شود. در گذشته امکان تقاضای فسخ نکاح در صورت کتمان این قضیه و درخواست همسر وجود داشت ولی اکنون این فسخ نکاح یک روند طولانی پیدا کرده و باید ثابت شود که صرع مخل زندگی زناشویی است و این مسئله تنها با تصمیم قاضی محقق می‌شود.

آیا صرع می تواند عامل جدایی زن و شوهر شود؟ 

صرع یک بیماری مزمن است ولی اگر پزشک اعلام کند که صرع مخل زندگی زناشویی نیست قاضی نیز حکم را بر همین اساس داده و فرد به راحتی نمی‌تواند از زندگی مشترک خود جدا شود. بنابر این قبل از ازدواج فرد باید همسر خود را نسبت به بیماریش آگاه کند. این بیماری می‌تواند در صورت در نظر نگرفتن تمهیداتی، حین بارداری می تواند سبب آسیب به جنین شده و با تاثیر در بافت مغزی باعث متولد شدن نوزادی ناقص خواهد شد.

ریسک اختلال مغزی در جنین که مادری مبتلا به صرع دارد ۵ تا ۲۰ درصد است. در صورتی که برای مادر تمهیدات دارویی در نظر گرفته شود و داروها به موقع مصرف شود احتمال آسیب به جنین بسیار اندک خواهد شد که این موضوع با مدیریت پزشک امکان پذیر است و با مخفی نگه داشتن بیماری از همسر، به جنین آسیب وارد می‌شود.

قرارگیری جنین در معرض داروی valproate

 با مطالعه ای که شامل بیش از ۹۰۰ هزار نوزاد متولدشده در دانمارک بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ انجام شد، سلامت روان کودکان از بدو تولد تا میانگین ۱۰ سالگی کودکان پیگیری شد. تیم تحقیق به این نتیجه رسید: «استفاده مادر از داروی valproate در طول بارداری با افزایش قابل توجه ریسک اختلال بیش فعالی در نوزاد مرتبط است.» محققان اذعان داشتند که سایر داروهای بیماری صرع هیچ تاثیری بر افزایش نرخ ابتلا به اختلال بیش فعالی نداشتند. مطالعات قبلی هم نشان داده اند که داروی valproate ریسک بروز نقایص هنگام تولد را در جنین تا ۱۰ درصد افزایش می دهد. این دارو همچنین موجب کاهش میانگین IQ در نوزاد و افزایش احتمال بروز مشکلات رفتاری می شود.

محققان توصیه می کنند زنان مبتلا به صرع که قصد بارداری دارند باید با پزشک شان برای تغییر داروی مصرفی شان مشورت کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

یک نظر

  • Sara گفت:

    سلام وققتون بخیر
    من مشکل صرع دارم و میخواستم ببینم ازدواج فامیلی برای من مشکلی دارد؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button