تشخیص درد سیاتیک با نوار عصب و عضله

تست نوار عصب و عضله به منظور تشخیص بیماری های عصبی عضلانی است. به کمک این تست امکان تشخیص بیماری ها و مشکلات متعددی وجود دارد که یکی از آن ها درد سیاتیک است. از این رو امروزه یکی از موارد رایج استفاده از این تست، تست نوار عصب و عضله و سیاتیک می باشد.

تست نوار عصب و عضله روشی تشخیصی برای ارزیابی سلامت عضلات و سلول های عصبی کنترل کننده آن ها یا در واقع همان نورون های حرکتی به شمار می آید. نورون های حرکتی انتقال دهنده سیگنال های الکتریکی منقبض کننده عضلانی هستند. تست نوار عصب سیاتیک باعث تبدیل این سیگنال ها به نمودارها، صداها یا مقادیری شده که این مقادیر از سوی یک متخصص قابل تفسیر می باشند.

عصب سیاتیک

یکی از روشهای موثر برای تشخیص مشکل سیاتیک، تست نوار عصب و عضله و سیاتیک می باشد. از مهم ترین نشانه های سیاتیک دردهای پرشی در پایین ساق پاها و بی حسی و حالت سوزن سوزن شدن یک یا هر دو پا است.

پزشک متخصص با معاینه بیمار به بررسی وضعیت او می پردازد. در درمان درد سیاتیک بسیار مهم است که برای تشخیص آن از روش مناسبی استفاده شود و همچنین برای مدیریت و کنترل درد نیز برنامه درمانی مناسبی از سوی پزشک لحاظ گردد. از این رو امروزه استفاده از تست نوار عصب و عضله و سیاتیک برای تشخیص و درمان سیاتیک بسیار حائز اهمیت می باشد.

درد سیاتیک

عصب سیاتیک در بین عصب های بدن، از همه بزرگ تر است. این عصب از درون باسن و پشت ران عبور کرده و به زانو می رسد. سیاتیک در پشت زانو به دو شاخه عصب پروانه آل مشترک و تی بیال تقسیم می شود.

درد سیاتیک در واقع از سمت کمر به باسن، پشت ران، پشت و یا خارج ساق پا احساس خواهد شد. به طور معمول درد سیاتیک، دردی است که در یک طرف بدن رخ خواهد داد اما امکان دوطرفه بودن آن نیز وجود دارد. البته عصب پرونئال مشترک به دو عصب پرونئال سطحی و عمقی تقسیم خواهد شد. عصب پرونئال در واقع سطحی است و به پوست رفته و تامین کننده حس جلوی پا می باشد و عصب پرونئال عمقی به سمت عضلات جلوی ساق پا هدایت خواهد شد. عصب سیاتیک در داخل کمر و لگن از ۵ ریشه عصبی تشکیل شده است. ۲ ریشه از این ۵ ریشه، ریشه عصبی چهارم و پنجم کمری هستند و ریشه اول، دوم و سوم لگنی نیز ۳ ریشه دیگر عصب سیاتیک می باشند. بروز مشکل در هر یک از این عصبها باعث درد سیاتیک خواهد شد. درد سیاتیک گاهی ناگهانی است و گاهی نیز به تدریج و به مرور زمان بیشتر می شود.

علل درد سیاتیک

هر چیزی که منجر به آسیب دیدگی عصب سیاتیک شده می تواند منجر به درد سیاتیک شود. از مهم ترین دلایل سیاتیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تنگی کانال نخاع
  • فتق دیسک
  • لغزش مهره

در واقع می توان موارد زیر را از عواملی دانست که فرد را مستعد درد سیاتیک خواهند نمود:

  • بالا رفتن سن
  • اضافه وزن
  • فعالیت روزانه فرد
  • نشستن های طولانی
  • دیابت
 تست نوار عصب و عضله و سیاتیک

معمولاً گذشت زمان سبب بهبود سیاتیک های خفیف خواهد شد. اما در صورت ادامه دار بودن و نیز شدت درد سیاتیک نیاز است که به یک متخصص در بهترین مرکز تست عصب سیاتیک در تهران مراجعه شود. در بسیاری از مواقع این مشکل از روش هایی چون مصرف دارو قابل درمان است و تنها گاهی نیاز است که فرد در معرض عمل جراحی قرار بگیرد.  در صورت این علائم به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:

  •  اگر درد ناگهانی و شدید در مفصل کمر و ساق پا داشته و در ساق پاها دچار بی حسی و ضعف هستید؛
  • چنانچه بر اثر یک آسیب جدی همچون تصادف، این درد در شما ایجاد شده است؛
  •  در صورتی که قادر به کنترل روده و مثانه نیستید؛
  •  اگر درد شما به جای بهبود روز به روز شدیدتر می شود؛
  • و چنانچه که در هر دو ساق پای خود دارای علائم هستید یا به نوعی به سیاتیک دوطرفه مبتلا شده اید.
تشخیص درد سیاتیک با تست نوار عصب و عضله

تست نوار عصب و عضله راهی برای تشخیص عملکرد عصب های بدن است. به وسیله نوعی مولد الکتریسیته طبیعی موجود در بدن بین مغز و سایر اندام های بدن پیام هایی رد و بدل خواهند شد. در بدن انتقال پیام ها به شکل های مختلفی انجام می پذیرد. بعضی از این انتقال پیام ها به صورت حس درد، لمس، فشار، گرما و دیگر حس ها از جمله حس بینایی، شنوایی از اندام به مغز، به واسطه عصب ها صورت می گیرد. از سویی حرکت هر یک از اعضای بدن و تکان دادن بخش های مختلف بدن به واسطه فرمان صادر شده از مغز و انتقال آن ها به اندام های موردنظر از طریق عصب ها، انجام خواهد شد.

این دستورها توسط عصب ها، به شکل موج الکتریکی انتقال داده می شوند. در واقع فرایندی شبیه به عملکرد سیم تلفن مدام در بدن اتفاق خواهد افتاد. عدم ارسال صحیح پیامها به اندامها توسط عصب، باعث ایجاد خلل در انتقال پیام امواج الکتریکی مختلف می شود. در صورت بروز مشکل در عصب سیاتیک، انتقال پیام ها نیز دچار اختلال خواهد شد.

از این رو در تست نوار عصب و عضله و سیاتیک، این پیام ها در محل موردنظر موردبررسی قرار گرفته و به این شکل می توان علت بروز درد و نیز منشا آن را پیدا نمود.

انجام نوار عصب و عضله و سیاتیک

پیش از هر چیزی لازم به ذکر است که تست نوار عصب عضله به طور معمول از دو مرحله مختلف بررسی هدایت عصبی و بررسی عضلات تشکیل شده است. در بخش هدایت عصبی، اعصاب فرد توسط پزشک، تحت تحریک الکتریکی قرار خواهد گرفت. اما در بخش بررسی عضله، به بخش های مختلف عضله موردنظر سوزنی وارد خواهد شد و از الکترومایوگرافی جهت بررسی عارضه هایی چون فشار روی عصب استفاده می شود.

به منظور انجام این تست، به عضله یک الکترود سوزنی وارد شده و به واسطه آن، می توان فعالیت الکتریکی عضله را ثبت کرد. نوع موجی که ایجاد می شود روی مانیتور به نمایش درخواهد آمد و برای تشخیص صدای موج، مورد بررسی قرار داده می شود. پس از قرار دادن الکترود از فرد بیمار درخواست خواهد شد که عضلات خود را به مقدار کم و بعد با شدت بیشتر انقباض نموده و به این شکل امواج مختلفی حاصل خواهد شد.

نکاتی در مورد نوار عصب و عضله
  • تست نوار عصب و عضله ممکن است کمی در زمان ورود سوزن به پوست با درد همراه باشد و البته بعد از خروج سوزن ها نیز احساس سوزش خواهید داشت، اما جای نگرانی نیست و این دردها خیلی زود از بین می رود.
  •  حتما در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون، داشتن مشکل ریوی یا وجود عفونت زیاد، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  •  در تست نوار عصب و عضله، بر روی نقاط موردنظر بدن چسبهای مخصوصی استفاده خواهد شد و در نهایت این نقاط تعیین کننده مسیر مطالعاتی پزشک برای تشخیص سیاتیک می باشد. زیر این چسب ها تکه فلزی قرار داده شده که با سیمی به دستگاه اتصال داده خواهند شد. این تکه های فلزی کمک کرده تا الکترودها را جمع آوری نموده اطلاعات الکتریکی را از سطح پوست ثبت نمود.
  •  این که این تست چه مدت طول بکشد کاملاً به نظر پزشک معالج بستگی خواهد داشت و معمولاً بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد.
  •  پیش از انجام تست نوار عصب و عضله، نیاز است که انتهای اندام را گرم نمایید. همچنین اشیاء فلزی را از خود دور کنید و وسیله الکترونیکی نیز به همراه نداشته باشید.
  • اگر به بیماری های عفونی نظیر هپاتیت یا بیماری های خونی، ایدز، نارسایی کبد و کلیه و بیماری های قلبی مبتلا هستید حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  • خوشبختانه این تست هیچ عارضه ای به همراه نداشته و حتی خانم های باردار و بیماران قلبی نیز امکان استفاده از این تست را خواهند داشت. از این رو با خیالی آسوده میتوان از نوار عصب و عضله برای تشخیص درد بهره برد.

 

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید