هیدروسفالی با فشار طبیعی (NPH)

هیدروسفالی فشار طبیعی (NPH) وضعیتی است که در اثر تجمع غیرطبیعی مایع مغزی نخاعی در بطن‌ها (حفره‌ها یا فضاهای) مغز ایجاد می‌شود. گاهی اوقات تشخیص آن دشوار است زیرا علائم آن مشابه بیماری های دیگری مانند آلزایمر و پارکینسون است.

هیدروسفالی فشار طبیعی (NPH) چیست؟

هیدروسفالی فشار طبیعی (NPH) وضعیتی است که در اثر تجمع غیرطبیعی مایع مغزی نخاعی در بطن‌ها (حفره‌ها یا فضاهای) مغز ایجاد می‌شود. مایع مغزی نخاعی مایع شفافی است که در اطراف مغز و نخاع گردش می کند و آنها را از آسیب محافظت می کند. هنگامی که افراد NPH دارند، مایع مغزی نخاعی زیادی دارند زیرا بدن آنها نمی تواند مایع را به درستی تخلیه و جذب کند. این تجمع مایع می تواند به مغز  آسیب برساند.

تفاوت بین NPH و سایر اشکال هیدروسفالی در این است که حتی اگر مقدار CSF بیشتر از حد طبیعی باشد، فشار داخل بطن ها ثابت می ماند. این تجمع مایع باعث می شود علائم در طول زمان رخ دهد.

چه کسانی دچار هیدروسفالی فشار طبیعی (NPH) می شوند؟

NPH اغلب در افراد بالای ۶۰ سال رخ می دهد.

هیدروسفالی با فشار طبیعی (NPH) چقدر شایع است؟

هنوز روشن نیست که چند نفر در جهان هیدروسفالی فشار طبیعی دارند، زیرا علائم آن شبیه به سایر بیماری‌ها، مانند بیماری آلزایمر یا پارکینسون، یا حتی خود فرآیند طبیعی پیری است. با این حال، تخمین زده می شود که ۱۰٪ از افراد مبتلا به زوال عقل منتسب به سایر اختلالات ممکن است در واقع NPH داشته باشند.

علت ایجاد هیدروسفالی فشار طبیعی (NPH)

علت دقیق NPH مشخص نیست. در بیشتر موارد، علت تجمع مایع مغزی نخاعی (CSF) ناشناخته است. با این حال، در برخی موارد، NPH می تواند در نتیجه سایر شرایطی که بر مغز شما تأثیر می گذارد، از جمله:

  • خونریزی در اطراف مغز شما در اثر صدمات سر یا سکته مغزی.
  • عفونت هایی مانند مننژیت.

علائم هیدروسفالی فشار طبیعی (NPH) 

سه علامت کلاسیک هیدروسفالی با فشار طبیعی وجود دارد:

مشکل در راه رفتن: این مشکل می تواند خفیف یا شدید باشد. در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به NPH در بلند کردن پاهای خود مشکل دارند. برخی آن را اینگونه توصیف می کنند که احساس می کنند پاهایشان به زمین چسبیده است. این می‌تواند منجر به پیاده‌روی و مشکلات بالا رفتن از پله‌ها و بالای حاشیه‌ها شود. همچنین خطر افتادن فرد را افزایش می دهد.
زوال عقل: این اغلب شامل سردرگمی، از دست دادن حافظه کوتاه مدت/ فراموشی، مشکل در تمرکز، تغییر در خلق و خو و عدم علاقه به فعالیت های روزانه است.
مشکلات کنترل مثانه:  شامل بی اختیاری ادرار (ناتوانی در نگه داشتن ادرار)، تکرر ادرار و احساس شدید نیاز به ادرار کردن است.

تشخیص هیدروسفالی با فشار طبیعی (NPH) 

تست های تصویربرداری ارائه دهنده شما در صورت لزوم، سی تی اسکن یا MRI از سر شما را برای جستجوی بطن های بزرگ شده در مغز شما سفارش می دهد.

  • آزمایش مایع مغزی نخاعی
  • آنالیز راه رفتن (پیاده روی)
  • تست عصب روانشناسی

درمان هیدروسفالی با فشار طبیعی (NPH)

پزشک شما ممکن است یکی از گزینه های زیر را برای جراحی انتخاب کند:

۱) درج شانت

در بیشتر موارد ، یک شانت به صورت جراحی وارد می شود. شنت یک سیستم زهکشی است که از یک لوله بلند با یک شیر ساخته شده است. شیر کمک می کند تا مایع مغزی-نخاعی CSF با سرعت عادی و در جهت صحیح جریان یابد.

پزشک یک انتهای لوله را در مغز و انتهای دیگر را در قفسه سینه یا شکم قرار می دهد. سپس مایعات اضافی از مغز و انتهای دیگر لوله تخلیه می شوند ، جایی که راحت تر جذب می شود. کاشت شنت معمولاً دائمی است و باید به طور مرتب کنترل شود.

۲) ونتریکولوستومی

روشی که ونتریکولوستومی (برش بطن های مغزی) نامیده می شود می تواند به عنوان جایگزینی برای قرار دادن شنت انجام شود. این روش شامل ایجاد کردن سوراخ در پایین بطن یا بین بطن ها است. اینکار اجازه می دهد تا مایع مغزی-نخاعی مغز را ترک کند.

عوارض درمان هیدروسفالی با فشار طبیعی

عوارض درمان هیدروسفالی با فشار طبیعی عوارضی هستند که با هر روش جراحی مرتبط هستند. آنها شامل خونریزی، عفونت و واکنش به بیهوشی مورد استفاده در حین جراحی هستند. همچنین ممکن است درد خفیف شکم را تجربه کنید. تشنج نیز ممکن است اتفاق بیفتد، زیرا جراحی روی مغز شما می‌تواند نواحی بسیار حساس آن را تحت تاثیر قرار دهد. خوشبختانه، این عوارض شایع نیستند و در بیشتر موارد با موفقیت قابل درمان هستند.

پیشگیری از هیدروسفالی فشار طبیعی (NPH) 

در حال حاضر، هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از NPH وجود ندارد. با این حال، دریافت درمان به محض ظاهر شدن علائم می تواند آن علائم را بهبود بخشد و شانس بهبودی کامل یا نسبی را افزایش دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button