تزریق بوتاکس درمان دیستونی گردن!

ممکن است این سوال نیز در ذهن شما پیش آید که دیستونی گردن چیست و چه علائمی دارد؟  برای پاسخ به این سوال قبل از هر چیز به تعریف دیستونی گردن می پردازیم؟

دیستونی گردن چیست؟

دیستونی گردن یا تورتیکولی اسپازمودیک، وضعیتی است که در آن عضلات گردن به طور غیرارادی منقبض می‌شوند و در نتیجه سر بیمار به یک طرف خم شده یا می‌چرخد. دیستونی گردن همچنین می‌تواند باعث شود که سر بیمار به سمت عقب یا جلو خم شود. دیستونی گردن یک عارضه نادر است که ممکن است در هر سنی بروز کند. اما ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

  •  در اغلب موارد در افراد میانسال بروز می‌کند
  • میزان ابتلای زنان به این عارضه بیشتر از مردان است
  • علائم بیماری معمولاً به تدریج ظاهر می‌شوند و سپس به حدی می‌رسند که پس از آن دیگر بدتر نمی‌شوند
  • دیستونی گردن هیچ راه درمان کامل و قطعی ندارد
  • در برخی موارد این مشکل بدون هیچ مداخله درمانی و به طور خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما بهبودی کامل و صددرصدی در موارد بسیار کمی رخ می‌دهد
  • تزریق بوتاکس در عضلات منقبض شده می‌تواند علائم و نشانه‌های دیستونی گردن را کاهش دهد.

علت بروز دیستونی گردن

در اغلب موارد علت بروز دیستونی گردن نامعلوم است. برخی از افرادی که به دیستونی گردن مبتلا هستند، دارای سابقه خانوادگی در ابتلا به این عارضه هستند و بنابراین عوامل ژنتیکی می‌تواند در بروز دیستونی مؤثر باشد. در برخی موارد، دیستونی گردن به آسیب‌های سر، گردن و شانه ارتباط داده می‌شود.

در برخی از افراد ممکن است علائم و نشانه‌های این عارضه بدون هیچ مداخله درمانی، به‌خودی‌خود برطرف می شود اما بازگشت کامل گردن به حالت اولیه و بهبودی کامل کمتر اتفاق می‌افتد. روش‌های درمانی موجود برای دیستونی گردن بیشتر بر روی کاهش علائم و نشانه‌های بیماری تمرکز دارند.

علائم دیستونی گردن

 انقباض عضلات گردن می‌تواند باعث شود که سر شما در جهات مختلفی خم شده یا چرخش داشته باشد:

  • نزدیک شدن چانه به سمت شانه
  • نزدیک شدن گوش به سمت شانه
  • بالا رفتن چانه
  • پایین آمدن چانه

در اغلب موارد، دیستونی گردن باعث می‌شود که چانه به سمت شانه نزدیک شود. برخی از افراد ترکیبی از چند اختلال را به طور همزمان تجربه می‌کنند. در برخی موارد نیز ممکن است سر حرکات غیرارادی داشته باشد. بسیار از افرادی که دچار دیستونی گردن هستند، از گردن‌درد نیز رنج می‌برند که این درد ممکن است تا شانه‌ها منتشر شود. این عارضه می‌تواند باعث بروز سردرد نیز شود. در برخی از بیماران، درد ناشی از دیستونی بسیار آزاردهنده و غیرقابل‌تحمل می‌شود.

عوارض دیستونی گردن

دیستونی گردن باعث انقباض غیرعادی و غیرارادی عضلات گردن می‌شود و در نتیجه سر بیمار ممکن است چرخیده شود، به سمت جلو کشیده شود، به سمت عقب کشیده شود و یا به یک سمت خم شود.

در برخی از موارد ممکن است انقباض غیرارادی عضلات گردن به سایر نواحی مجاور نیز گسترش پیدا کند. شایع‌ترین نواحی که دچار این عارضه می‌شوند عبارتند از فک، بازو  و بالای تنه. افراد مبتلا به دیستونی ممکن است دچار زائده‌های استخوانی در ستون فقرات شوند که این عارضه می‌تواند فضای طناب نخاعی در کانال نخاعی را تنگ کند. این حالت موجب بروز گزگز و بی حسی دست و پاها می‌شود.

تشخیص دیستونی گردن

معاینه‌ فیزیکی به تنهایی برای تشخیص دیستونی گردن کافی است. ولی ممکن است پزشک متخصص انجام آزمایش خون و یا عکس‌ برداری با اسکن ام آر آی را تجویز کند تا وجود سایر بیماری‌های احتمالی که باعث بروز این مشکل شده‌اند را تشخیص دهد.

متخصص مغز و اعصاب با توجه به شرایط و نیازهای خاص هر یک از بیماران، یک برنامه‌ ویژه‌ برای آن‌ها تنظیم می کند:

  • نیاز به مراجعه‌ منظم به فیزیوتراپیست
  • انجام تمرینات ورزشی در خانه
  • ایجاد تغییراتی در محیط خانه و کار

اهداف برنامه‌های فیزیوتراپی:

  • افزایش و حفظ دامنه حرکتی و حرکت پذیری گردن.
  • تقویت عضلات تضعیف‌شده‌ی  گردن که بر اثر عارضه دیستونی دچار کم‌تحرکی شده‌اند.
  • ایجاد آگاهی در بیمار از وضعیت صحیح قرارگیری بدن و سر و گردن.

تزریق کردن بوتاکس برای گردن در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین علت های مراجعه کننده به دکتر می باشد. علت های مختلفی وجود دارد تا فرد برای تزریق کردن بوتاکس گردن به دکتر مربوطه رجوع کند که پرطرفدار ترین آن ها به قصد جوان ماندن، شادابی و زیباسازی صورت و گردن مراجعه می کنند.

اما لازم به تذکر است که به جز در نظرگرفتن زیبایی و جوان ماندن گردن، علت های مهم دیگری مانند بیماری های ناشی از گردن و یا پیشگیری از آن وجود دارند که بعضی از آن عبارتند از: درمان کجی سر و گردن برای رفع آن، درمان سفت شدن و انقباض زیاد عضلات گردن، درمان شل شدگی و یا به عبارت دیگر افتادگی غیرعادی عضلات گردن، همچنین درمان دردهای گردن به علت گرفتگی و سفت شدن عضلات و…

به همین علت این دلایل باعث شده است از ناحیه ها و جاهای مختلف بدن برای تزریق کردن بوتاکس، قسمت گردن جز شایع ترین علت های مراجعه به دکتر باشد. باید توجه داشت جوان ماندن و زیبایی گردن به صورت فرد زیبایی خاصی در جهت جوان تر شدن می شود.

چرا تزریق بوتاکس برای دیستونی گردن اثر بخش است؟ 

تزریق بوتاکس به معنی تغییر دادن باکتری کلستریدیوم بوتولونیوم در عضلات منقبض کننده گردن است که باعث ضعیف کردن عضلات و فلج موقتی پایانه های عصبی عضلات گردن می شود و در نتیجه شاهد آن هستیم که بیماری کنترل شده است. باید به این موضوع توجه خاصی داشته باشیم که تزریق بوتاکس زیرنظر پزشک متخصص صورت بگیرد تا هیچ عوارضی نداشته باشد.

تنها عیب این عمل می تواند موقتی بودن آن باشد که بعد ازطی کردن فاصله ی زمانی ۴الی ۶ماه باید دوباره تزریق بوتاکس گردن را انجام دهیم. نکته قابل توجه این است که برای افراد زیر ۱۸ سال و کودکان و نوزادان ممنوع و غیرقابل استفاده می باشد. برای بهترشدن نتیجه بوتاکس گردن و یا زودتر جواب دادن آن از دارو نیز کنارش استفاده می کنند.

درمان دیستونی گردن با تزریق بوتاکس

بهترین روش درمان دیستونی گردن با استفاده از روش تزریق بوتاکس صورت می گیرد. این عمل بدون نیاز به بی حسی موضعی صورت می گیرد. به بوتاکس، دیسپورت نیز می گویند. بوتاکس یا  دیسپورت با تزریق نمودن به داخل عضلات گردن باعث ضعیف شدن همان عضله می شود. اثر استفاده از آن برای بیماران معمولا بین ۴ تا ۵ روز آغاز شده و در فاصله ی ۲ هفته به اوج خود می رسد.

بیشتر بیماران از تزریق بوتاکس برای گردن خود راضی و خشنود هستند چرا که این عمل به مدت زمانی ۳ الی ۴ ماه اثر مطلوب آن به وضوح مشخص است. بعضی از بیماران که عمل تزریق برای آن ها پاسخ داده است، بعد از تزریق های سری های بعد به علت به وجود آمدن آنتی بادی هایی در بدن مقابل دارو، دیگر به تزریقات بعد جواب نمی دهند. به همین علت برای کم ترشدن این آنتی بادی ها، باید فاصله ی زمانی تزریق ها از ۳ ماه کم تر نباشد.

عوارض  بوتاکس گردن 

از عارضه هایی که ممکن است به طوراندک در تزریق بوتاکس گردن پیش بیاید، به وجود آمدن اختلال بلع البته به طورموقت در فاصله زمانی چند روز یا چند هفته می باشد. از دیگر عوارض آن به پشت گردن می توان به شل شدگی وافتادن سر به روی شانه که این نیز به طور موقت است نام برد.

 

 دکتر بتول دادخواه متخصص مغز و اعصاب 

سوال خود را مطرح کنید :


یک دیدگاه برای “تزریق بوتاکس درمان دیستونی گردن!”

  1. حسن بهجو گفت:

    سلام ووقتون به خیر.
    برای تشخیص دیستونی و تزریق یوتاکس به چه پزشکی باید مراجعه کرد . آیا ارتپد ی منخصص طب فیزیکی و توانبخشی صلاحیت تتشخیص را دارد ؟

پاسخی بگذارید