تشخیص و درمان آرتریت گردن!

آرتریت گردن یک بیماری شایع مرتبط با افزایش سن است که باعث درد، التهاب و سفتی می شود. با افزایش سن، دیسک‌ها و مفاصل گردن شروع به تحلیل رفتن می‌کنند که اغلب منجر به وضعیتی به نام آرتریت می‌شود.

علاوه بر این، گردن حاوی اعصاب، رگ‌های خونی و ماهیچه‌هایی است که می‌توانند ملتهب یا تحریک شوند و اغلب باعث تابش درد به سمت سر یا شانه‌ها می‌شوند. این بیماری با دارو، فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی قابل کنترل است.

آرتریت گردن چیست؟

آرتریت گردن، که به آن اسپوندیلوز گردنی نیز می‌گویند، یک بیماری شایع است که زمانی رخ می‌دهد که غضروف و استخوان‌های گردن به تدریج در طول زمان فرسوده می‌شوند و منجر به التهاب مفاصل، درد، سفتی و گاهی اوقات فشردگی عصب می‌شوند. آرتریت گردن اغلب با افزایش سن یا در نتیجه ساییدگی و پارگی گردن در اثر فعالیت‌های روزانه یا صدمات ایجاد می‌شود.

علائم و نشانه های آرتریت گردن

علائم آرتریت گردن ممکن است بسته به شدت و محل انحطاط در دیسک‌ها و مفاصل گردن (ستون فقرات گردنی) متفاوت باشد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گردن درد یا سفتی، که ممکن است با حرکت بدتر شود
  • سردرد، به ویژه در قاعده جمجمه
  • کاهش دامنه حرکتی در گردن
  • ضعف یا اسپاسم عضلانی در گردن، شانه ها یا بازوها
  • بی حسی یا گزگز در بازوها یا دست ها
  • احساس ساییدن یا ترکیدن در گردن هنگام حرکت

علائم سردرد آرتریت گردن

هنگامی که آرتریت گردن بر مهره های اول، دوم یا سوم تأثیر می گذارد، می تواند منجر به سردرد شود. اعصاب حساس از پوست سر تا بالای ستون فقرات امتداد می‌یابند، بنابراین هنگامی که مهره‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند، درد می‌تواند به سر (یا گردن یا فک) نیز سرایت کند. مطالعه‌ای که بر روی ۲۶۴۹ بزرگسال انجام شد، ارتباط معنی‌داری را بین آرتریت و میگرن، به‌ویژه در میان زنان نشان داد.

در اینجا برخی از علائم احتمالی سردرد ناشی از آرتریت گردن آورده شده است:

سردرد در قاعده جمجمه

سردردهای ناشی از آرتریت گردن معمولاً در پایه جمجمه رخ می دهد و ممکن است به عنوان یک درد یا فشار مبهم توصیف شود.

درد و سفتی در گردن

آرتریت گردن می تواند باعث درد و سفتی شود که می تواند به سر تابش کند و باعث سردرد شود.

محدوده حرکتی محدود

آرتریت می تواند حرکت سر و گردن را دشوار کند.

دلایل متعددی برای آرتریت گردن وجود دارد، از جمله:

استئوآرتریت

شایع ترین نوع آرتریت است که گردن را به ویژه در افراد مسن درگیر می کند. این به دلیل ساییدگی و پارگی مفاصل و غضروفی است که آنها را تحت فشار قرار می دهد.

آرتریت روماتوئید

یک اختلال خود ایمنی است که می تواند هر مفصلی در بدن از جمله گردن را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی به پوشش مفاصل حمله می کند و باعث التهاب و آسیب می شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

نوعی آرتریت که عمدتاً ستون فقرات از جمله گردن را درگیر می کند. باعث التهاب و آسیب به مفاصل می شود و می تواند منجر به سفت شدن و دردناک شدن گردن شود.

آرتریت پسوریاتیک

نوعی از آرتریت است که می تواند در افراد مبتلا به پسوریازیس، یک بیماری پوستی خود ایمنی ایجاد شود. آرتریت پسوریاتیک می تواند هر مفصلی در بدن از جمله گردن را درگیر کند.

علل آرتریت گردن

آرتریت گردن ممکن است توسط شرایط زیر ایجاد یا بدتر شود:

خارهای استخوانی

اینها برآمدگی های استخوانی هستند که می توانند در امتداد لبه های استخوان ها شکل بگیرند و اغلب در پاسخ به ساییدگی یا التهاب مزمن هستند. خارهای استخوانی منجر به افزایش اصطکاک بین مهره ها می شود که باعث آسیب و التهاب مفصل می شود.

فتق دیسک

فتق دیسک زمانی رخ می دهد که مواد نرم داخلی دیسک ستون فقرات از طریق پارگی در لایه بیرونی بیرون زده شود. این می تواند باعث فشرده شدن یا تحریک اعصاب مجاور شود و منجر به درد و سفتی گردن شود.

دیسک‌های کم‌آب

دیسک‌های کم‌آبی مقداری از مایعات خود را از دست داده‌اند، که می‌تواند تأثیر آن‌ها را در مهار مهره‌ها و جذب شوک کاهش دهد. این می تواند باعث استرس بیشتر بر روی مفاصل گردن شود و منجر به درد گردن، سفتی و کاهش تحرک شود.

رباط های گردن سفت

رباط های گردنی هستند که انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده اند. این می تواند باعث افزایش فشار روی مفاصل گردن شود و به ایجاد آرتروز کمک کند.

آرتریت به دلیل ترکیبی از عوامل از جمله:

  • سالخورده گی
  • ساییدگی و پارگی
  • ژنتیک
  • اختلالات خود ایمنی
  • صدمات
  • عفونت (به ندرت)

درمان آرتریت گردن

گزینه های درمانی برای آرتریت گردن ممکن است به شدت بیماری و علائم خاصی که تجربه می کنید بستگی داشته باشد. در اینجا چند گزینه درمانی احتمالی وجود دارد:

دارو: شامل مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) یا داروهای تجویزی مانند شل‌کننده‌های عضلانی، داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) یا کورتیکواستروئیدها باشد.
فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست می تواند یک برنامه ورزشی سفارشی برای بهبود تحرک، انعطاف پذیری و قدرت در گردن و عضلات اطراف ایجاد کند.
گرما و سرما درمانی: اعمال گرما یا سرما در ناحیه آسیب دیده می تواند به تسکین درد و سفتی کمک کند.
وسایل کمکی: استفاده از بریس گردن یا یقه گردن می تواند به حمایت از گردن و کاهش درد در حین فعالیت هایی که علائم آرتریت گردن را تشدید می کنند، کمک کند.
تغییرات سبک زندگی: ایجاد تغییراتی در عادات روزانه، مانند تمرین وضعیت بدنی خوب و استراحت های مکرر در طول فعالیت هایی که به گردن فشار می آورد، می تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل کمک کند.
جراحی: در موارد شدید، ممکن است جراحی برای ترمیم یا جایگزینی مفاصل آسیب دیده یا رفع فشار اعصابی که باعث درد یا بی حسی می شوند توصیه شود.

تمرینات آرتریت گردن

مهم است که قبل از انجام ورزش گردن با یک پزشک، معمولا یک روماتولوژیست صحبت کنید. این برای جلوگیری از آسیب جدی است. با این حال، در اینجا برخی از تمرینات ممکن است پزشک توصیه کند:

چانه: بنشینید یا بایستید، شانه های خود را شل و پشت خود را صاف کنید. به آرامی چانه خود را به سمت قفسه سینه بکشید و به مدت ۵ ثانیه نگه دارید، سپس استراحت کنید. ۱۰-۱۵ بار تکرار کنید.
چرخش گردن: بنشینید یا بایستید در حالی که شانه‌هایتان شل و پشتتان صاف است. به آرامی سر خود را به سمت راست بچرخانید، ۵ ثانیه نگه دارید، سپس سر خود را به سمت چپ بچرخانید و ۵ ثانیه نگه دارید. ۱۰-۱۵ بار تکرار کنید.
چرخش شانه: بنشینید یا بایستید در حالی که شانه‌هایتان شل و پشتتان صاف است. به آرامی شانه های خود را با حرکت دایره ای به جلو و سپس با حرکت دایره ای به عقب بچرخانید. ۱۰-۱۵ بار تکرار کنید.
خمیدگی پهلو: بنشینید یا بایستید در حالی که شانه هایتان شل و پشتتان صاف است. به آرامی سر خود را به سمت راست خم کنید و گوش راست خود را به سمت شانه راست ببرید. به مدت ۵ ثانیه در این حالت بمانید، سپس به آرامی به حالت اولیه برگردید. در سمت چپ تکرار کنید. ۱۰-۱۵ بار در هر طرف تکرار کنید.

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید