مسائل جنسی پس از صدمه مغزی

متخصص مغز و اعصاب: فرآیند جنسیت بیشتر از توانایی برانگیختگی جنسی یا انجام دادن فعالیت های جنسی یا تولید مثل است. جنسیت شامل احساس زن یا مرد و انتظاراتی که تعلیم فرهنگی آنها برای شان میآورد، می باشد. جنسیت شامل توانایی احساس کردن عشق و توانای بهبود و نگهداری رابطه عاشقانه میباشد. صدمه مغزی سبب تغییرات متنوع و زیادی از نظر بیولوژیکی و فیزیکی و شناختی میشود. این تغییرات میتواند تاثیرات زیادی روی روابط شخصی و مربوط به جنسیت فرد داشته باشد.

 

عملکرد ساختارهای مغز

صدمه مغزی ممکن است به عملکرد ساختارهای مغز که عمل درخواست جنسی را جهت میدهد آسیب بزند. آن ممکن است تولید هورمون های بدن را تغییر بدهد و این میتواند روی میل جنسی تاثیر بگذارد. کمبود علاقه جنسی یک مشکل عادی برای شخصی است که صدمه مغزی شده است. اگر چه، بعضی اشخاصی که صدمه مغزی شده اند ممکن است کاهش توانای کنترل در خواست های جنسی داشته باشند و این میتواند سبب مشکلات رفتاری برای فرد شود.

بعضی مردان ممکن است در رسیدن یا نگهداری فغوط مشکل داشته باشند. یک صدمه مغزی ممکن است همچنین در دوره قاعدگی زنان اختلال ایجاد کند، که این اغلب چندین ماه طول می کشد.

فردی که نمی تواند دستها و پاهایش را حرکت دهد و یا در صورت حرکت دادن درد دارد، ممکن است مشکلاتی در پیدا کردن یک حالت راحت برای رابطه جنسی داشته باشد. فردی که دستها و پاهایش بد شکل شده باشند ممکن است به این اعتقاد برسد که دیگر برای شریک جنسی خود جالب و مطلوب نیست.

تغییرات در احساسات پس از صدمه مغزی

صدمه مغزی ممکن است سبب تغییراتی در احساسات فرد شود. فردی ممکن است تجربه درد از لمس داشته باشد، یا قسمت های بدنش ممکن است لمس شریک جنسی اش را احساس نکند. چنین تغییراتی ممکن است سطح برانگیختگی را کاهش دهد یا عملکرد را خیلی سخت کند. ترس از احساس درد ممکن است همچنین سبب کاهش علاقه شریک جنسی به فعالیت جنسی شود. مشکلات کنترل روده و مثانه که پس از صدمه مغزی اتفاق می افتند همچنین میتواند روی رابطه و نزدیکی جنسی تاثیر بگذارد. مهارت های ارتباطی و زبانی بخش مهمی از جنسیت و روابط جنسی هستند. شریک جنسی اش فرد صدمه دیده ممکن است مجبور شود که راههای جدیدی را برای ارتباط برقرار کردن احساسات روابط جنسی یاد بگیرد. آنها علاوه بر برقراری ارتباطات درباره کارهای مربوط به خانه یا نیازهای مربوط به مراقبت از خود باید ارتباطات مربوط به جنسیت را نیز یاد بگیرند.

 

تغییر در اخلاق و رفتار پس از صدمه مغزی

تغییرات رفتاری و شناختی ناشی از صدمه مغزی بیشترین تاثیرات منفی را روی روابط شخصی و جنسیت دارند. تغییرات شناختی اغلب اوقات به عنوان تغییرات شخصی شرح داده شده اند، چون به نظر میرسد، که فرد از نظر شخصیتی خیلی با قبل از صدمه مغزی تفاوت دارد. فرد ممکن است نتواند عواطفش را به خوبی قبل از صدمه بیان یا کنترل کند. او ممکن است در یک مکان عمومی نا مناسب رفتار کند، که این ممکن است منجر به اضطراب شریک جنسی اش شود. زود رنجی، کاهش ظرفیت حافظه یا رفتار عصبانی و پر خاشگرانه ممکن است در زندگی خانوادگی یا روابط عاشقانه اختلال ایجاد کند و این شامل طیفی از ضعیف تا خیلی قوی میباشد.

برای بعضی از زوج ها رابطه جنسی ممکن است برای بهبود مهارت های فیزیکی و شناختی دوباره ایجاد میشود. تجویز دارو یا دیگر درمان های پزشکی در بعضی از موقعیت ها مفید میباشد. مخصوصاً برای کمک به کاهش درد، بهبود حرکت، درمان مشکلات مربوط به نغوظ و کنترل عدم تعادل هورمونی. همچنین به خاطر آوردن روابط عاشقانه مشترک که در آن روابط معاشرت جنسی وجود نداشته است اما تفریحات زیاد و نزدیکی های فیزیکی ساده ای وجود داشته است مهم می باشد.

مشاوره گرفتن از یک متخصص مغز و اعصاب

اگر خدمات مشاوره ای موجود باشد، یک مشاور ممکن است بتواند به فرد کمک کند و به شریک جنسی اش راههای جدید برای مبارزه کردن و تطابق فرد با تغییراتی که در اثر صدمه مغزی ایجاد شده را بیاموزد. یک مشاور ممکن است همچنین بتواند به فرد و شریکش برای یافتن راه حل هایی برای مشکلات عملکرد جنسی یا پیدا کردن راههای متنوعی در بدست آوردن اوقات خویش با یکدیگر کمک کند. درک و حمایت شریک عشقی علیرغم کمبود زیادی که در نتیجه صدمه به وجود آمده است به فرد برای ادامه داشتن یک تصور از خویش جنسی مثبت و ایجاد فعالیت جنسی مناسب کمک کند.

همدلی و همکاری خانواده و اطرافیان

حمایت و درک دوستان و افراد خانواده و اجتماع همچنین برای کمک به فرد صدمه دیده و شریک وی به عنوان راهی برای ادامه روابط به صورت راحت، قابل قبول از لحاظ شخصیتی و مناسب از لحاظ فیزیکی آن طور که برای هر دو ممکن باشد، بسیار مهم می باشد.

– مراقبت های لازم برای فرد صدمه دیده در خانه و اجتماع

راهنمائی های لازم برای مراقبت پزشکی مطمئن و پیشگیری از صدمه

ایجاد سلامت و امنیت از طریق خدمات پزشکی

بسیار مهم است که فرد صدمه دیده را تا آنجائیکه ممکن است سلامت نگهداریم. اعضای خانواده باید اطلاعات دقیقی درباره مشکلات و نیازهای پزشکی فرد داشته باشند.

در تصویر زیر، یک کتاب با اطلاعاتی که درباره نیازهای پزشکی فرد نوشته شده و یک تقویم که در آن قرار ملاقات های پزشکی نوشته شده است توسط خانواده نگهداری میشود.

– اطلاعاتی درباره دارو ها:

اعضای خانواده باید هدف از تجویز داروها توسط دکتر ها یا بیمارستان بدانند. این اطلاعات شامل این است که چگونه و چه زمان داروها باید به فرد داده شوند. خانواده باید بدانند که آیا یک دارو میتواند گاهی اوقات سبب عوارض (مشکلات مربوطه آن) می شود یا نه. آنها باید بدانند که چطور عوارض بر یک دارو را تشخیص دهند و اگر مشکلی رخ داد چه کاری انجام دهند.

خانواده باید همچنین بدانند برای دریافت خدمات و وسایل داروئی مورد نیاز به چه جایی باید مراجعه کنند. و چه کاری انجام دهند داروهای زیادی وجود دارند که اگر به صورت غیر صحیح استفاده شوند میتوانند خطرناک باشند. داروها باید در جاهای امن و مناسب و جایی دور از دسترس اطفال برای جلوگیری از استفاده نا بجا قرار بگیرند.

 

درمان های پزشکی

فرد ممکن است هنگامیکه از بیمارستان مرخص میشود دارای زخم های باز یا شکستگی استخوان ناشی از صدمه مغزی باشد. قبلاً گفته شد که لباس ها و بانداژ هایی که برای مراقبت از زخم استفاده میشوند باید بسیار تمیز باشند. لباس ها و بانداژ هایی که دوباره استفاده میشوند باید با آب جوشیده شده شسته شوند. همچنین آبی که برای تمیز کردن زخم های باز یا هر منطقه دیگری استفاده می شود باید ابتدا جوشیده شود.

ایجاد یک محیط امن برای فرد

امن ساختن مکانی که فرد صدمه دیده در آن زندگی میکند بسیار مهم میباشد، تا به این وسیله خطر صدمه بیشتر را برای فرد کاهش دهیم.

– زمین خوردن ها:

بعد از صدمه مغزی، فرد ممکن است مشکلاتی در وضوح بینایی یا شنیداری یا توجه و تمرکز داشته باشد و همچنین مشکلاتی در کنترل حرکات بدنش یا حفظ تعادل داشته باشد. این مشکلات خطر زمین خوردن فرد را زیاد میکند.

بعضی از مناطق خانه ممکن است به طور ویژه برای فردی که خطر زمین خوردن دارد بسیار خطرناک باشد. اعضای خانواده باید توجه خاصی به مناطقی از خانه که در زیر به آنها اشاره می کنیم داشته باشند.

– پله ها:

پله ها را تمیز و بدون آشغال و خرت و پرت نگهدارید، نرده ها باید به طور مطمئن و امن به دیوار متصل شده باشند. (تصویر۸)

– توالت و حمام

اسکلت اطراف توالت میتوانند به فرد کمک کند که در حین عمل دفع تعاوش را نگه دارد (تصویر۹) عمل شستشو در وضعیت نشسته از شستشو در وضعیت ایستاده امن تر میباشد. یک مانع که از یک کمربند یا پارچه ساخته شده است باید برای فردی که مشکل نگهداری تعادل در حالت نشسته دارد استفاده شود. (تصویر ۱۰) همیشه فرد باید از یک وسیله زمین شوئی دسته بلند برای پاک کردن آب ریخته شده در حمام و توالت استفاده شود. (تصویر ۱۱)

– تمیز نگه داشتن منزل از آشغال و خرت و پرت.

اثاثیه منزل یا متعلقاتش را طوری قرار دهید که فرد صدمه دید بتواند به آسانی و بدون چرخش یا افتادن در اطراف آنها حرکت کنند. قفسه ها میتوانند همچنین برای نگهداشتن و قرار دادن وسایل منزل استفاده شوند.

– آشپزخانه:

برای فرد صدمه دیده ای که مشکلات حرکتی یا فکر کردن یا توجه در تمرکز دارد، آشپزی میتواند بسیار خطرناک باشد. هنگامیکه فرد آشپزی می کند باید کسی در کنارش تا هنگامیکه مطمئن شود او میتواند بدون خطر سوختن و با امنیت آشپزی کند، بماند.

فردی که مشکلات حافظه ای یا توجه تمرکز دارد ممکن است فراموش کند چیزهایی در حال پختن هستند، یا نتواند از اجاق گاز یا دیگر وسایل پخت و پز به صورت امن و سالم استفاده کند و یا به طور تصادفی اتشی را روشن کند. اگر فرد تعادلش را از دست بدهد و روی وسیله گرم کننده، اجاق گاز یا آتش مخصوص پختن بیافتد، ممکن است بسوزد. چاقو و دیگر وسایل تیز آشپزخانه میتوانند همچنین برای فرد خطرناک باشند.

خانواده باید همچنین تا هنگامیکه مطمئن شوند فرد میتواند با امنیت از چاقو و دیگر وسایل آشپزی استفاده کند، به فرد توجه کنند

رفتار  دوستان و همسایگان با فرد آسیب دیده مغز

برای مراقبت از فرد صدمه مغزی شده به تلاش زیادی از سوی اعضای خانواده، به خصوص در ماههای نخستین ترخیص فرد از بیمارستان و هنگامی که در خانه میباشد نیاز میباشد. این زمانی است که خانواده باید یاد بگیرد که چطور به صورت عاطفی با فردی که از لحاظ ذهنی و جسمی صدمه دیده است، برخورد کند.

اعضای خانواده ممکن است احساس ترس یا عصبانیت یا حتی احساس گناه راجع به صدمه داشته باشند. آنها ممکن است فرد دیگری را به خاطر عدم محافظت فرد از صدمه، سرزنش کنند. فردی از خانواده ممکن است فکر کند: « من نباید به او اجازه میدادم که با ماشین رانندگی کند» یا « من نباید از او می خواستم که پشت بام را فیکس کند» یا «همسرم باید از دو چرخه سواری او پس از نوشیدن آبجو جلوگیری میکردم.»

این احساسات خیلی دردناک هستند و ممکن است سبب بحث های جدی خانوادگی شوند. اغلب افراد اطلاعات دقیقی درباره اینکه چطور بهترین کمک را به فرد پس از صدمه مغزی داشته باشند را ندارند. دوستان و افراد خانواده ممکن است فکر کنند که فرد مریض است و نیاز به درمان طولانی و ثابت دارد. آنها ممکن است برای تامین نیازهای فرد احساس مسئولیت کنند. چنین مراقبت دائمی به فرد اجازه و فرصت یادگیری دوباره مهارت ها یا شکل دادن دوباره مسئولیت ها را نمی دهد.

فرد صدمه مغزی شده ممکن است گیج یا پریشان و آشفته باشد و یا در موارد مختلفی به صورت عجیبی عمل کند. اعضای خانواده ممکن است نگران بروز رفتار غیر قابل قبول از طرف جامعه از سوی فرد باشند. پس آنها ممکن است سعی کنند برای جلوگیری از نارضایتی های اجتماعی وی را در خانه محبوس کنند.

صدمه مغزی ممکن است همچنین موجب افزایش مشکلات مربوط به امور مالی خانواده شود. اعضای خانواده اغلب باید انتخاب مشکلی بین ماندن فرد در خانه و تامین مراقبت وی و یا سپردن او به مرکزی همراه با دادن دستمزد به آنجام دارند.

اغلب، زمانیکه فرد صدمه دیده و مراقبت کننده وی به حمایت و یاری بیشتری از جانب سایر اعضای جامعه نیاز دارند، آنها از دوستان و همسایگانشان جدا میشوند. جدا سازی و کمبود حمایت به فشارهای فیزیکی و عاطفی که به خانواده اعمال میشود، اضافه خواهد شد.

یک مسئولیت مهم ارائه دهندگان خدمات توانبخشی در سطح میانی و دیگر ارائه دهندگان خدمات مراقبتی، کمک به بالا بردن درک افراد جامعه از نیازهای فرد صدمه مغزی شده میباشد. زمانیکه دوستان و دیگر افراد جامعه بفهمند چرا به نظر میرسد فرد فعالیت های متفاوتی پس از ضربه انجام میدهد. آنها میتوانند بهتر به فرد و خانواده اش کمک کنند.

علاوه بر این زمانیکه افراد خانواده احساس کنند که دوستان و همسایگان موضوع را درک کرده اند، ممکن است احساس راحتی بیشتری در هنگام کمک و مراقبت از فرد صدمه دیده کنند.

خدمات توانبخشی

ارائه دهندگان خدمات توانبخشی در سطح میانی به افراد جامعه کمک میکند تا یک فهرست را برای تقسیم وظایف تنظیم کنند، آن طور که اعضای خانواده هم شانسی برای استراحت یا پرداختن به سایر مسئولیت هایشان داشته باشند. در بعضی جوامع MLRW، چندین خانواده را که خدمات مراقبتی به فرد صدمه مغزی شده یا انواع دیگری از ناتوانی ها ارائه میدهند، شناسایی کنند. MLRW برای اعضای این خانواده ها این امکان را ایجاد میکند که با یکدیگر ملاقات کنند، تا اطلاعات تجربی شان را در اختیار یکدیگر قرار دهند و برای یکدیگر نقش کمکی یا حمایت عاطفی را در مورد حل مشکلات مربوط به مراقبت و کنترل مشکلات ترسیم کنند. MLRW همچنین میتواند روش ها جستجو برای پیوستن به مراکز مراقبتی را به خانواده ها یاد بدهد و همین طور بعضی از مراقبت کننده ها را که به طور مجانی کارها یا دیگر مسئولیت هایشان را در جهت دوباره بدست آوردن توانایی فرد انجام می دهند، به خانواده ها معرفی کنند.

 سو تفاهم ها و واقعیات مربوط به صدمه مغز

در زیر بعضی از سو تفاهم و مسائل رایج مربوط به صدمه مغزی اشاره شده است MLRW درباره آنها با اعضای خانواده و جامعه میتواند بحث کند.

– مردم ممکن است معتقد باشند که فردی که صدمه مغزی شده است مریض است و به یک درمان دائمی نیاز دارد، چون او نمیتواند هیچ کاری را برای خودش انجام دهد.

– این اشتباه است! فردی که صدمه مغزی شده است میتواند بسیاری از مهارت ها را دوباره یاد بگیرد و بسیاری از مسئولیت های گذشته ای را دوباره بدست بیاورد. بنابراین، اگر به فرد فرصت تلاش کردن داده نشود، فرد این موارد را دوباره به دست نخواهد آورد.

– بعضی از افراد معتقد هستند که صدمه مغزی یک تنبیه برای گناهان و یا رفتار بد فرد است، یا تغییرات رفتاری به دلیل یک جادوگری یا تشکیلات بد است.

– فرد دچار آسیب شده، چون مغزی صدمه دید است. نه به خاطر اینکه او کارهای اشتباه انجام داده است یا اینکه بعضی برای او آرزوی بد کرده اند (او را نفرین کرده اند)

– مردم ممکن است از این موضوع بترسند، که فرد صدمه مغزی شده مریض است این بیماری را به سایرین هم انتقال می دهد. 

 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

یک نظر

  • زهرا گفت:

    سلام
    جهت درمان اختلال نعوظ در بیمار همی پلژی، چه دارویی پیشنهاد میکنید که احتمال سکته مجدد را افزایش ندهد؟
    معمولا از چه مدت پس از CVA فرد بیمار مذکر، قادر به نزدیکی است؟
    آیا وسایلی حهت تسهیل سکس برای بیماران همی پلژی وحود دارد و قابل تهیه است؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button