هزینه و تعرفه نوار عصب و عضله

الکترومیوگرافی (EMG) یا نوار عصب و عضله یک روش تشخیصی برای ارزیابی سلامت عضلات و سلول های عصبی توسط نورون های حرکتی است. نتایج الکترومایوگرافی می تواند اختلال عصب، اختلال عملکرد عضلات و یا مشکلات انتقال سیگنال عصبی به عضله را نشان دهد. نورون های حرکتی سیگنال های الکتریکی را انتقال می دهند که موجب می شود عضلات را حرکت دهند.

EMG از دستگاه های کوچک به نام الکترود استفاده می کند تا این سیگنال ها را به نمودار ها، صداها یا مقادیر عددی تبدیل کند که سپس توسط یک متخصص مغز و اعصاب تفسیر می شود. نوار عضله یک الکترود سوزنی به طور مستقیم به یک عضله وارد می شود و فعالیت الکتریکی آن عضله را ثبت می کند. در مطالعه هدایت عصبی، بخش دیگری از الکترومایوگرافی، از برچسب های الکترودی که روی پوست (الکترودهای سطح) استفاده می شود.

برای اطلاع از تعرفه ها کلیک کنید 

نوار عصب عضله چقدر طول می کشد؟

نوار عصب و عضله بسته به اینکه بیمار فقط یک EMG یا EMG همراه با NCV دریافت کند، می تواند بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه طول بکشد. قبل و بلافاصله پس از تست نوار عصب می توان هر یک از فعالیت های عادی روزمره را انجام داد.

هیچ عوارض جانبی در نوار عصب و عضله وجود ندارد

لطفا اگر تحت نظر پزشک هر داروی رقیق کننده خون (Plavix، Coumadin، آسپیرین و غیره) مصرف می کنید، به پزشکتان اطلاع دهید. قبل از انجام آزمایش نوار عصب باید حمام یا دوش بگیرید تا روغن اضافی از پوست خارج شود. در روز آزمون از لوسیون بدن یا روغن پوست استفاده نکنید.

مزایای تست نوار عصب عضله 

آزمایشات تخصصی الکتریکی عصب تنها مطالعاتی است که عملکرد سیستم عصبی بدن را به طور مستقیم ارزیابی می کنند. بنابراین، صرف نظر از احساس ناراحتی، EMG / NCV یک آزمون بسیار مفید برای بررسی سیستم عصبی و ماهیچه ای بدن است.

چرا تست عصب و عضله انجام می شود؟

اگر علائم یا نشانه هایی که ممکن است اختلال عصبی یا عضلانی را نشان دهند دیده شوند، ممکن است پزشک شما انجام نوار عصب عضله را سفارش دهد.

  • مور مور و گزگز کردن عضلات
  • کاهش انرژی
  • ضعف عضلانی
  • درد ماهیچه ای یا گرفتگی عضلانی
  • برخی انواع درد اندام ها ( دست و پا)

نوار عصب و عضله برای کمک به تشخیص یا رد بیماری های زیر بکار می رود:

  • اختلالات عضلانی، مانند دیستروفی عضلانی یا پلی میوزیت
  • بیماری هایی که ارتباط بین عصب و عضله را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند میاستنی گراویس
  • اختلالات اعصاب محیطی مانند سندرم تونل کارپال یا نوروپاتی محیطی
  • اختلالاتی که نورونهای مغز در مغز یا نخاع را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند بیماری آمیوتروفی جانبی ایدیوپاتیک یا فلج اطفال
  • اختلالاتی که بر ریشه عصب تاثیر می گذارند، مانند دیسک در ستون فقرات

قیمت نوار عصب و عضله

هزینه نوار عصب و عضله معمولاً به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت دقیق، بهتر است با مطب پزشک متخصص مغز و اعصاب تماس گرفت.

عوامل تعیین قیمت تست نوار عصب عضله

در این بخش تمامی عوامل تعیین کننده قیمت نوار عصب-عضله را بررسی خواهیم کرد.

بخش هایی که نوار تست عصب و عضله از آن‌ها گرفته می‌شود.

نوار عصب و عضله از برای دست یا پا متدوال تر از بقیه قسمت‌های بدن است اما ممکن است در شرایطی ( پس از سکته مغزی) نیاز باشد تا قسمت‌های مختلفی از بدن با تست عصب و عضله مورد بررسی قرار بگیرد. قیمت نهایی این تست بر اساس تعداد و بخش‌های بررسی شده معین خواهد‌ شد لذا هزینه بررسی دو دست از یک دست بیشتر خواهد شد.

سرعت هدایت عصبی، نوار عضله یا هردو

نوار عصب و عضله شامل دو تست نوار عضله و سرعت هدایت عصبی است؛ طبعاً هزینه بستگی به این دارد که کدام تست‌ها را انجام می‌دهید. ممکن است یکی از دو تست عصب (سرعت هدایت عصبی) یا الکترومیوگرافی یا هر دو را انجام بدهید. هزینه هر تست به نوع تستی که انجام می‌دهید، بستگی دارد.

نوع بیمه در قیمت تست نوار عصب و عضله

نوع بیمه شما بر هزینه نهایی که پرداخت خواهید کرد موثر خواهد بود. بیمه بانک ها و بیمه نیروهای مسلح درصد بیشتری از قیمت نوار عصب و عضله را پوشش خواهد داد، اما بیمه تامین اجتماعی و خدمت درمانی درصد کمتری از این هزینه ها را تقبل خواهند کرد. در صورتی که تحت پوشش بیمه تکمیلی هستید، حتما از نماینده بیمه مربوطه در مورد هزینه و درصد پرداختی آن‌ها پرس‌وجو نمایید. با توجه به قرارداد ممکن است نیاز نباشد تا هزینه‌ای پراخت نمایید.

 دستگاه تست نوار عصب و عضله

دستگاه‌های مدرن و به روز نتایج دقیق تری را نشان می‌دهند و کلینیک‌هایی که به دستگاه‌های مدرن، دقیق و به روز مجهز هستند هزینه بیشتری بابت تست نوار عصب و عضله دریافت خواهند کرد.

منطقه مطب و تاثیر آن بر هزینه نوار عصب عضله

منطقه عاملی  اس که بیشتر تفاوت خود را در تهران و دیگر کلان شهرها نشان می‌دهد. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، هزینه نوار تست عصب و عضله می‌تواند با توجه موقعیت مکانی و محل زندگی شما تغییر کند.

آیا تست نوار عصب و عضله نتیجه خاصی دارد؟

نتیجه تست عصب و عضله اغلب برای تشخیص موارد زیادی نظیر : اختلالات عضلانی، دیستروفی عضلانی و پلی میوزیت کاربرد دارد. چون این تست تنها ابزار شناسایی برخی عارضه ها می‌باشد، از نظر مالی نیز ارزش هزینه کردن را دارد.

زمان تست نوار عصب و عضله در هزینه تاثیر دارد؟

نوار عصب و عضله به طور معمول از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و مدت زمان این تست بر هزینه نهایی موثر نخواهد بود.

تکرار تست عصب و عضله هزینه اضافی دربردارد؟

خیر زیرا در طی فرآیند تست نیز ممکن است بیش از یکبار برای هر دست یا پا تست انجام گیرد پس نگران هزینه اضافی نباشید.

آیا امکان اقساط هزینه تست عصب و عضله وجود دارد؟

خیر متاسفانه امکان پرداخت اقساطی برای این مورد ممکن نیست.

دریافت فاکتور با مهر مطب امکان پذیر است؟

بله بعد از انجام تست و پرداخت هزینه ما فاکتور مهر شده را به شما خواهیم داد تا هزینه تست را از بیمه دریافت نمایید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button