چه عواملی باعث پانیک می شود؟

علائم حمله پانیک

علائم جسمی حمله پانیک ممکن است شامل تنفس سریع، تعریق شدید، لرزش، حالت تهوع، سرگیجه، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن، لرز یا احساس گرما و افزایش ضربان قلب باشد.

علاوه بر ترس شدید، ممکن است احساس قطع ارتباط با افراد، از دست دادن کنترل، خطر قریب الوقوع و تمایل شدید برای فرار یا گریز از آن اوضاع نیز در فرد وجود داشته باشد. این علائم که اغلب شبیه به علائم حمله قلبی یا اختلال تنفسی است، ممکن است با ترس از مرگ همراه باشد.

 

زمان حمله پانیک

شروع علائم حمله پانیک ناگهانی است ولی می تواند با حالتی آرام و اضطرابی نیز بروز کند. برخی از افراد حمله پانیک را با علائم محدودی تجربه می‌کنند که شامل کمتر از چهار علامت شایع ذکر شده در بالا است.حمله پانیک حدود پنج تا ۲۰ دقیقه طول می کشد، اما در ۱۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد. حمله پانیک می تواند چندین بار در طی چند ساعت و برای برخی افراد هر روز یا یک بار در هفته اتفاق بیفتد.

کسانی که به صورت مکرر حمله پانیک را تجربه می‌کنن، اغلب می توانند موقعیت هایی که باعث بروز حمله در آن‌ها می شوند را تشخیص دهند و یاد بگیرند که آماده مقابله با آن شوند.

علل حمله پانیک

علت حملات پانیک ناشناخته است. اما تئوری‌های مختلفی در مورد علل بروز آن وجود دارد. عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز یا یک میل ژنتیکی از جمله دلایل بروز حمله پانیک در افراد است.

حملات پانیک می توانند در اثر شرایط و موقعیت‌های مختلفی از جمله وجود اختلال خلقی مانند اضطراب یا افسردگی ایجاد شوند. استرس شدید طولانی مدت، داشتن مشکل در سلامت جسمی مانند بیماری قلبی، تنفسی یا تیروئید، استفاده بیش از حد از الکل، نیکوتین یا کافئین و عوارض جانبی برخی داروهای پزشکی و مصرف تفریحی برخی مواد ممکن است به بروز حمله پانیک منجر شوند. حملات مکرر به طور کلی نشان دهنده یک اختلال هراس است. حمله پانیک در حالی که فرد خواب است نیز ممکن است رخ دهد و باعث شود که افراد با احساس ترس و وحشت ناگهانی از خواب بیدار شوند.

نوجوانان و بزرگسالان جوانی که حملات پانیک دارند، اغلب دارای مشکلات سلامت روان دیگری نیز هستند. این افراد ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند اختلال وسواس، اضطراب، اختلالات خلقی، اختلالات پرخوری یا مصرف مواد نیز باشند.

درمان حمله پانیک

افرادی که به طور مکرر اختلال پانیک را تجربه می کنند، اغلب تغییراتی را هم در سبک زندگی خود ایجاد می کنند. جلوگیری از وقوع اتفاقات و شرایطی که احتمال بروز علائم در آنها وجود دارد، یکی از مهم‌ترین این تغییرات هستند.

متأسفانه حمله پانیک می تواند این افراد را به هراس‌های خاصی مانند آگورافوبیا (ترس از حضور در اجتماع) سوق دهد. ترس از بروز حمله پانیک، فرد را از حضور فرد در موقعیت‌های اجتماعی منزوی می‌کند.

درمان شناختی – رفتاری می‌تواند به تغییر نحوه تفکر و واکنش به موقعیت هایی که باعث ایجاد ترس می شوند، کمک کننده باشد. تمرینات آرامش و آگاهی ذهن، مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا، ماساژ، تصاویر هدایت شونده و ریلکس کردن پیش‌رونده ماهیچه ها، می توانند به کاهش اضطراب و استرس منجر به پانیک کمک کنند. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب نیز می توانند در کنترل علائم پانیک موثر باشد.

دکتر بتول دادخواه متخصص مغز و اعصاب بسیاری از بیمارانی که مبتلا به حملات پانیک بوده اند را در مدت کوتاهی درمان کرده اند. با ما در تماس باشید 

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید