کاربرد نوار مغز (EEG) چیست؟

الکتروانسفالوگرام یا نوار مغز (EEG) آزمایشی است که فعالیت الکتریکی مغز را با استفاده از دیسک‌های فلزی کوچک (الکترود) متصل به پوست سر اندازه‌گیری می‌کند. سلول های مغز از طریق تکانه های الکتریکی ارتباط برقرار می کنند و همیشه فعال هستند، حتی در هنگام خواب. این فعالیت به صورت خطوط موجی در ضبط EEG نشان داده می شود.

نوار مغز یا EEG یکی از تست های تشخیصی اصلی صرع است. نوار مغز همچنین می تواند در تشخیص سایر اختلالات مغزی نقش داشته باشد.

چرا نوار مغز (EEG) گرفته می شود؟

EEG می تواند تغییراتی را در فعالیت مغز پیدا کند که ممکن است در تشخیص اختلالات مغزی، به ویژه صرع یا سایر اختلالات تشنج مفید باشد. EEG همچنین ممکن است برای تشخیص یا درمان مفید باشد:

  • تومورهای مغزی
  • آسیب مغزی ناشی از ضربه به سر
  • اختلال عملکرد مغز که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد (آنسفالوپاتی)
  • اختلالات خواب
  • التهاب مغز (آنسفالیت هرپسی)
  • سکته
  • اختلالات خواب
  • بیماری کروتسفلد جاکوب

نوار مغز EEG همچنین ممکن است برای تایید مرگ مغزی در فردی که در کما مداوم است استفاده شود. EEG مداوم برای کمک به یافتن سطح مناسب بیهوشی برای فردی که در کما ناشی از پزشکی قرار دارد استفاده می شود.

خطرات نوار مغز EEG

نوار مغز EEG بی خطر و بدون درد است. گاهی اوقات تشنج عمداً در افراد مبتلا به صرع در طول آزمایش ایجاد می شود، اما در صورت نیاز مراقبت های پزشکی مناسب ارائه می شود..

اقدامات احتیاطی نوار مغز EEG

  • شب قبل یا روز آزمایش موهای خود را بشویید، اما از نرم کننده، کرم مو، اسپری یا ژل حالت دهنده استفاده نکنید. محصولات مو می توانند چسبندگی لکه های چسبنده که الکترودها را به پوست سر شما نگه می دارند سخت تر کنند.
  • اگر قرار است در طول EEG بخوابید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که کمتر بخوابید یا شب قبل از EEG نخوابید.

در طول آزمون نوار مغز EEG

در طول EEG احساس ناراحتی کمی خواهید داشت یا اصلاً احساس نمی‌کنید. الکترودها هیچ حسی را منتقل نمی کنند. آنها فقط امواج مغز شما را ضبط می کنند. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید انتظار داشته باشید در طول EEG اتفاق بیفتد:

  • یک تکنسین سر شما را اندازه می گیرد و با یک مداد مخصوص پوست سر را علامت گذاری می کند تا محل اتصال الکترودها را مشخص کند. این نقاط روی پوست سر شما ممکن است برای بهبود کیفیت ضبط تمیز شود.
  • یک تکنسین دیسک ها (الکترودها) را با استفاده از یک چسب مخصوص به پوست سر شما متصل می کند. گاهی اوقات، یک کلاه الاستیک مجهز به الکترود به جای آن استفاده می شود. الکترودها با سیم به ابزاری متصل می شوند که امواج مغزی را تقویت می کند و آنها را روی تجهیزات کامپیوتری ثبت می کند.
  • هنگامی که الکترودها در جای خود قرار می گیرند، EEG معمولا بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می کشد. آزمایش برای شرایط خاص نیاز به خوابیدن در طول آزمایش دارد. در این صورت، آزمایش می تواند طولانی تر شود.
  • در طول آزمایش با چشمان بسته در یک موقعیت راحت استراحت می کنید. در زمان‌های مختلف، تکنسین ممکن است از شما بخواهد چشم‌هایتان را باز و بسته کنید، چند محاسبه ساده انجام دهید، یک پاراگراف را بخوانید، به یک عکس نگاه کنید، چند دقیقه نفس عمیق بکشید یا به نور چشمک زن نگاه کنید.
  • ویدئو به طور معمول در طول EEG ضبط می شود. حرکات بدن توسط یک دوربین فیلمبرداری گرفته می شود در حالی که EEG امواج مغز را ضبط می کند. این ضبط ترکیبی می تواند به پزشک در تشخیص و درمان بیماری کمک کند.
  • EEG های سرپایی (aEEGs) امکان نظارت طولانی تر در خارج از مطب یا محیط بیمارستان را فراهم می کند. اما این نوع EEG همیشه یک گزینه نیست. این تست می تواند فعالیت مغز را در طی چند روز ثبت کند که شانس ثبت در طول فعالیت تشنج را افزایش می دهد. با این حال، در مقایسه با نظارت تصویری EEG بستری، یک EEG سرپایی در تعیین تفاوت بین تشنج‌های صرعی و تشنج‌های غیرصرعی خوب نیست.

بعد از تست نوار مغز EEG

تکنسین الکترودها یا کلاهک ها را برمی دارد. اگر داروی آرام بخش نداشتید، پس از عمل نباید هیچ عارضه جانبی احساس کنید. شما باید بتوانید به روال معمول خود بازگردید. اگر از مسکن استفاده کرده اید، زمان لازم است تا دارو شروع به از بین رفتن کند. ترتیبی دهید که کسی شما را به خانه برساند. وقتی در خانه هستید، استراحت کنید و بقیه روز را رانندگی نکنید.

نتایج نوار مغز EEG

پزشکانی که برای تجزیه و تحلیل EEG آموزش دیده اند، ضبط را تفسیر کرده و نتایج را برای پزشکی که دستور EEG را داده است ارسال می کنند. ممکن است لازم باشد یک قرار اداری برای بحث در مورد نتایج آزمون تعیین کنید. در صورت امکان، یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را در قرار ملاقات بیاورید تا به شما کمک کند اطلاعاتی که به شما داده شده را به خاطر بسپارید.

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید